A vám- és pénzügyőrség július 1-jén bevezeti az elektronikus kiviteli vámeljárást, ez jelentősen gyorsítja az exportáru mozgását.
A vám- és pénzügyőrség rendszerfejlesztő központjának osztályvezetője szerint az intézkedés jelentősen növeli a magyar vállalkozások nemzetközi versenyképességét. Barcza Attila egy szakmai konferencián elmondta: az e-vámkezelés bevezetésére az uniós kötelezettségek és a nemzeti érdekből végrehajtott fejlesztések is szorítják a hivatalt. Az elektronikus vámügyintézés bevezetésétől a pénzügyi biztonság javulását, az eljárásokkal kapcsolatos költségek csökkenését és az ügyintézés gyorsulását várják.
Az e-vámnak az is nagy előnye lesz, hogy nonstop fogadhatja az ügyfelek beadványait, és automatikusan válaszol is rájuk.
Az ECS/AES (Kiviteli Ellenőrző Rendszer/Automatizált Kiviteli Rendszer) feladata a kiviteli vámeljárásokban érintett különböző szereplők – gazdálkodók, vámhatóság, egyéb kormányzati szervek – közötti online elektronikus üzenetcserén alapuló kommunikáció biztosítása, így az egyes eljárások gyorsabbá, biztonságosabbá és könnyebben ellenőrizhetővé válnak. Az elektronikusan továbbított vámokmányok esetében egy okmányhoz csak egy kiszállítás kapcsolódhat, és út közben az okmányok már nem manipulálhatók.
A kísérleti szakasz után július 1-jétől terjesztik ki az elektronikus kiviteli vámeljárást az összes hivatalra. Az e-vámkezelés előnyös lesz a hivatalnak, mert az elektronikusan eljuttatott adatokat már nem kell újra rögzíteni, az ügyfelek pedig a teljesült exportról már három nap után dokumentációt kapnak, így például az áfaelszámolást hamarabb teljesíthetik.
Az elektronikus vámkezelés bevezetésének harmadik lépcsőjében, 2009. július 1-jétől alakítják ki annak a lehetőségét, hogy az importeljárásokhoz kapcsolódó árunyilatkozatok adatait a tagállamok között online adhassák át, de önkéntesen már előbb áttérhetnek az ügyfelek az elektronikus ügyintézésre az importügyekben is.