Az Országgyűlésben és szakmai körökben egyaránt vita zajlik a digitális sugárzásra való átállásról. Az idén a Tihanyban zajló Média Hungary szakmai konferencia témájául is ezt választották a szervezők, az érintettek a médiapiacot alapjaiban átrendező új szabályozásról vitáznak.
A digitális sugárzásra való átállás részletei egyelőre csak viszonylag szűk szakmai körnek hozzáférhetők. Az átállásról az 1014/2007-es kormányrendelet döntött, ez elfogadja az unió által is célként kitűzött 2012-es dátumot: Magyarországon ekkor kell lekapcsolni az analóg földfelszíni sugárzást és átállni a digitális műsortovábbításra. A háztartásoknak ma még kis hányadában elérhető a digitális vétel. A 2012-es időpontra sem lesz mindegyik alkalmas a digitális tartalmak dekódolására. A digitális átállási stratégia című tanulmány szerint több százezer háztartásban még ekkor is csak analóg vevőkészülék lesz.
Az Országgyűlésben most vitatott törvénytervezet viszont kimondja: a digitális átállás után az ország teljes területén a lakosság legalább 98 százalékának kell hozzáférnie a közszolgálati műsorokhoz. A tervezet definiálja a digitális vevődekóder (set-to-box) fogalmát is, ez – az antennával együtt – az analóg televíziókészülékeket is alkalmassá teszi a digitális tévéműsorok vételére.
A kormányrendelet több határidőt és feladatot is rögzít. Szeptemberig kell kidolgozni a váltást lehetővé tevő pénzügyi feltételrendszert, a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek pedig a végrehajtás állapotáról kell jelentést készítenie a kormánynak 2008. március 1-jéig, illetve az után minden évben a teljes átállásig. A 2012-ig tartó átmeneti időszakban a frekvenciakészlet három országos hálózatot kínál a digitális rádiózásnak és hármat a földfelszíni digitális televíziózásnak. Az első hálózat (1. multiplex) az ország területének 90 százalékát fedi le, a második (2. multiplex) a terület 75, míg a harmadik (3. multiplex) az ország 52 százalékára terjed ki.
További televíziós multiplexek indítására csak az M1, az RTL Klub és a Tv2 analóg sugárzásának leállítása után lesz lehetőség. A törvénytervezet kidolgozói elsősorban pozitív változásokat várnak a digitálismédia-sugárzás rendszerétől: hozzájárulhat a médiapolitikai status quo megváltoztatásához, versenyt generálhat a műsorterjesztésben, növelheti az információs társadalom iránti lakossági igényt. A kritikusok tartanak attól, hogy a mostani csatornakínálat sokszorosa tovább nehezíti az eligazodást a média világában, illetve kérdés, hogy az új tartalmak milyen társadalmi mintát közvetítenek majd.