A 2000 óta forgalomba helyezett nehézgépjárműveket legkésőbb 2009. március 31-ig jobb kilátást biztosító visszapillantó tükrökkel kell ellátni. A teherautónként 100-150 eurós költséggel 2020-ig 1200 ember életét menthető meg.
Évente mintegy négyszáz európai – köztük sok bicikliző gyerek – veszti életét olyan balesetekben, amikor egy irányt változtató teherautó vezetője a gépjármű holtterei miatt egyszerűen nem látja a veszélyes helyzetet. A Bizottság becslései szerint amennyiben a végrehajtás 2008-ban elkezdődne, a visszapillantó tükrökkel 1200 életet lehet megmenteni 2020-ig.
Az EP által elfogadott jogszabálytervezet szerint „a közvetett látást biztosító eszközök, mint például a széles szögű és a szoros közelségű visszapillantó tükrök, kamerák, monitorok vagy egyéb rendszerek javítják a vezető látóterét és fokozzák a jármű biztonsági jellemzőit”.
Egy 2003-as EU-irányelv értelmében 2007-től az új teherautókra már fel kell szerelni holttérlátó tükröket, ám a mostani intézkedéssel a szabály a 2000. január 1-je óta forgalomba helyezett teherautókra is vonatkozik majd.
A forgalomban lévő nehéz tehergépjárművekre száma a (2007 előtt még) 25 uniós tagállamban jelenleg közel 5 millió. Amennyiben a javasolt irányelv 2008-ig hatályba lép, az utólagos felszerelés csak az 1998 után forgalomba hozott nehéz tehergépjárművekre vonatkozik, amelyek becsült száma (Bulgáriával és Romániával együtt) közel 4 millió.
Az irányelv hatálya nem terjed ki a könnyű tehergépjárművekre, a buszokra és a „történeti érdekességük” miatt üzemeltetett járművekre sem. Mivel azonban ezek is gyakran okoznak holttér miatt bekövetkező baleseteket, a képviselők szerint felül kellene vizsgálni az ezekre vonatkozó uniós szabályozást is.