A közlekedési politikáknak helyet kell adni a lisszaboni stratégiában, be kell vonni a bankokat a közlekedési projektek finanszírozásába és a környezetbarát ágazatokat kell előtérbe helyezni – fogalmaz Barsiné Pataki Etelka jelentése, amelyet kedden fogadott el a Parlament közlekedési szakbizottsága.
„Tartsuk mozgásban Európát – a kontinens fenntartható mobilitátásáért” címmel adta ki a Bizottság a 2001-es közlekedési Fehér Könyvének félidős értékelését, amelyre Barsiné Pataky Etelka néppárti magyar képviselő jelentése reflektál. A jelentést kedden fogadta el az Európai Parlament közlekedési és idegenforgalmi szakbizottsága.
A szöveg szerint néhány területen előrelépés történt ugyan, de további cselekvésekre van szükség, például meg kell teremteni a közlekedési szolgáltatások egységes piacát az infrastruktúrális hálózatok összekapcsolásával és az interoperabilitás ösztönzésével. Feladat továbbá a közlekedési szektor káros környezeti hatásainak csökkentése és a biztonság további növelése.
A gazdaság versenyképességének fenntartásához hatékony, jól működő közlekedési rendszer szükséges, valamint figyelembe kell venni az Unió bővítését is – új kihívást jelent az integrált európai közlekedési rendszer megvalósítása. Mivel a közlekedés hozzájárul a globális felmelegedéshez, ezért az energia, a környezetvédelem és az innováció politikáival összhangban kell cselekedni. „A közlekedés környezeti hatásainak mérséklésére, és a közúti torlódások csökkentésére a környezetbarát közlekedési eszközök, például a vasút, tengeri közlekedés, távolsági és helyi buszjáratok szerepét kell erősíteni.” – vélik a képviselők.
A közlekedési ipar az európai GDP 7 százalékát adja és mintegy 10 millió munkahelyet teremt – ezzel jelentősen hozzájárul a gazdaság növekedéséhez. A parlament hangsúlyozza az európai együttműködés megerősítését, és a közlekedési politikákat a lisszaboni stratégia részévé tenné. A képviselők felszólítják a Bizottságot, hogy terjesszen elő javaslatot az innovatív és alternatív finanszírozás kiterjesztésére, a Parlament több, a Garancia Alaphoz hasonló kezdeményezést vár el, különösen a PPP konstrukció szerint. Ezen kívül a képviselők növelnék az Európai Beruházási Bank szerepét, valamint jobban bevonnák az európai bankrendszert a közlekedési és infrastruktúrális projektekbe. A jelentésről a júniusi plenáris ülésen szavaz a parlament.