A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége közérdekű keresetet indított tavaly nyáron a NUR Neckermann Utazási Szolgáltató Kft. ellen, hiányos árfeltüntetési gyakorlat miatt. A felek a napokban egyezséget kötöttek, egyúttal elindult a FEOSZ pozitív listája.
A megállapodás jelentős előrelépés a fogyasztói érdekek érvényesítésében. Az egyezség értelmében a NUR Neckermann Utazási Szolgáltató Kft. kötelezettséget vállalt arra, hogy:
- a programfüzetében, és egyéb programfüzet jellegű kiadványaiban feltünteti a részvételi díj forintban meghatározott összegét, és azt, hogy ez mely szolgáltatásokra nyújt fedezetet (Pl. X úti célon 1 hét repülővel, szállás reggelivel Y Ft-tól, Z időponttól);
- ezen kívül a tájékoztatóban megfelelő módon – legalább ugyanakkora betűméretben és jellegében azonos megjelenítésben, mint a részvételi díj – feltünteti, hogy melyek azok az egyéb díjak, költségek (költség neve, összege), amelyek a részvételi díjban nem szerepelnek, azonban az utazási szerződés alapján a fogyasztót terhelik;
- reklámok, hirdetések esetén feltünteti a részvételi díj összegén felül az egyéb díjak megjelölését, és azt a figyelemfelhívást, hogy azok összegéről a fogyasztók a szerződés megkötése előtt hol kaphatnak tájékoztatást;
- ha az egyéb díj a tájékoztató hatályossága alatt változhat (pl. repülőtéri illeték, vízumdíj), akkor feltünteti, hogy erről a változásról a fogyasztók hol kaphatnak tájékoztatást;
- több lapból álló tájékoztató esetén a címoldalon, a kiemelt ajánlatok mellett is tájékoztatja a fogyasztót az egyéb díjak fajtáiról, és hogy azokról hol talál információkat a kiadványban.
Ilyen módon elkerülhető, hogy egy szórólap vagy akár egy hirdetés elolvasása után a fogyasztó csak az utolsó pillanatban ismerje meg az utazás árát és azt, hogy az milyen elemekből tevődik össze.
A FEOSZ 2007. április 1-től honlapján egy pozitív lista vezetését kezdi meg.
Erre azok a gazdálkodó szervezetek nevei kerülnek fel, akik, akár egyéni fogyasztói sérelem orvoslása, akár – mint a NUR Neckermann Utazás Szolgáltató Kft is – a fogyasztók széles körét érintő problémák rendezése során hozzájárulnak a fogyasztóvédelem fejlesztéséhez.