Az Európai Bizottság ma teszi közzé repülőterekről szóló jelentését, amellyel a torlódások csökkentését, az illetékek egységes kiszabását és a szolgáltatások minőségének javítását szeretné elérni.
Jacques Barrot, közlekedésért felelős biztos az 1996-os liberalizáció óta fennálló egyre nagyobb káoszt szeretné megszüntetni. A liberalizáció óta ugyanis az EU légi útjai megháromszorozódtak, létrejött az új, fapados légi-ipar, és a repülőjegyek ára drasztikusan csökkent.
Miközben azonban az utazás díja csökkent, más – főleg a repülőréti – illetékek növekedtek. Az Európai Bizottság tisztességes versenyt szeretne, ezért standard díjszámítási módszert vezetne be. Bár a légitársaságok abban reménykedtek, hogy a telefondíjakhoz hasonlóan Barrot csak maximum árakat állapít majd meg a repülőterek működtetőinek, ám a közlekedésért felelős biztos inkább egységes számítási módszereket szabott ki. A bizottsági javaslat ugyanakkor nem liberalizálja a csomagkezelési szolgáltatásokat, amely a légitársaságok szerint a hatékony működés és a további költségcsökkentés egyik módja lehetne.
A torlódások csökkentése érdekében a javaslat a nagy repülőterekről a kisebb, regionális repterekre irányítaná a légiforgalmat.
A légitársaságoknak egyébként 2007 elejétől tiltotta meg az EU, hogy az unión belüli egy napon belüli átszállásos repüléseknél a jegyárakat a légitársaságok közös megegyezéssel alakítsák. Az újonnan szabályozott tarifaképzés azonban a repülőgépes utazások viszonylag kis részét érintette.