A közúti balesetek számának csökkentése érdekében számos javaslattal áll elő az EP szakbizottsága. A közúti közlekedés biztonságát célzó cselekvési program félidős értékelésében a képviselők például a közúti jelzések uniós egységesítését, a fényvisszaverők, záróvonalak fokozottabb alkalmazását szeretnék, és sehol nem engednék meg, hogy kezdő vezetők alkoholt fogyasszanak.
„Az Európai Unióban több mint 40 ezer haláleset oka közúti baleset, amelynek közvetlen és közvetett költségeit 180 milliárd euróra – avagy az EU GDP-jének 2 százalékára becsülik” – áll Ewa Hedkvist Petersen (szocialista, svéd) jelentésében, amelyben az EP javaslatokat fogalmaz meg annak érdekében, hogy sikerüljön jelentősen csökkenteni a közúti balesetek számát és súlyosságát Európában.
A jelentés megjegyzi, hogy a halálos áldozatok között egyre több a motoros, ezért többek között szalagkorlátok építését javasolják a képviselők. A szöveg szerint „a záróvonalak jelentősen csökkentik a halálos balesetek számát a közutakon”.
A szakbizottság ösztönözné a tagállamokban a fényszóró kötelező nappali használatát, a tehergépkocsik körvonalainak jelzése céljából hátsó fényvisszaverő csíkok, valamint a holt terek felszámolását lehetővé tevő, beépített és utólag beszerelt tükrök alkalmazását.
A képviselők szerint lehetővé kell tenni, hogy országhatároktól függetlenül büntethessék a gyorshajtókat, biztonsági övet be nem kapcsolókat és az ittasan vezetőket.
Az EP „felszólítja az Európai Bizottságot, hogy – a közúti biztonság javításának eszközeként – terjesszen elő egy tanulmányt az európai közúti jelzések harmonizációjáról”. A képviselők arra szólítják fel a tagállamokat, „vegyék fontolóra, hogy az új gépjárművezetők, a hivatásos haszongépjármű-vezetők, valamint az utasszállítást végző buszsofőrök, és – például – a veszélyes árukat szállító sofőrök számára 0,00%-ban állapítsák meg a megengedett véralkoholszintet”. (Bizonyos európai országokban jelenleg még lehet bizonyos mennyiségű alkoholt fogyasztása után vezetni.)
A jelentés kitér arra is, hogy „a kábítószeres befolyásoltság állapotában történő vezetés súlyos probléma, amely ellen küzdeni kell; és hogy a tagállamoknak és a Bizottságnak több forrást kell az ilyen bűncselekmények kutatásába és az azok elleni küzdelembe fektetnie”.
A képviselők felszólítják a tagállamokat: „tegyék kötelezővé a kézi használatot nem igénylő mobiltelefon-rendszerek alkalmazását a személygépjármű-vezetők és a hivatásos buszsofőrök, valamint a haszongépjármű-vezetők számára”.
Az EP „nyomatékosan kéri a Bizottságot és a tagállamokat, hogy kettőzzék meg erőfeszítéseiket a biztonsági öv általános használata érdekében minden gépjárműtípusban, és különösen a buszokban”.
A képviselők megtiltanák a 12 tonnánál nehezebb gépjárművekkel való előzést az egy- és kétsávos utakon.
A szakbizottság felszólítja a tagállamokat, 2007 júniusáig írják alá az e-segélyhívó rendszerre vonatkozó közös szándéknyilatkozatot. Az e-segélyhívó rendszer rendelkezik azzal a képességgel, hogy a balesettel kapcsolatos reakcióidőt a városban mintegy 40, a vidéken pedig mintegy 50 százalékkal csökkentse.