Az Egyesült Államokban egy kongresszusi bizottság az online játékok megadóztatásán gondolkozik.
Az Egyesült Államok kongresszusának gazdasági bizottsága meg akarja vizsgálni, hogy mennyi reklám helyezhető el, illetve milyen bevételek nyerhetők ki a virtuális játékok világából. A BBC beszámolója szerint azért a játékosoknak nem kell aggódniuk: a játékokban a virtuális kereskedelmet várhatóan nem adóztatják meg a valódi világ törvényeinek megfelelően. (Az úgynevezett MMORPG-k – lásd keretes írásunk – világa a kibertérben, azaz általában az interneten, különböző szervereken játszódik, és itt élik mindennapjaikat a játékosok virtuális karakterei is.)
A bizottság azzal indokolta a vizsgálat elrendelését, hogy az utóbbi időben dinamikusan nőtt az online játékokat űzők száma, s ezzel együtt az általuk valós dollárokért megvásárolt, ám csak a virtuális térben felhasználható eszközök – zömmel fegyverek – mennyisége is. Az ilyen adásvételekre pedig a hagyományos kereskedelem szabályait is alkalmazni lehetne.
A játékosok szerint persze mindez egyet jelent a játékon belüli adóztatással, ám Jim Saxton, a bizottság elnöke szerint ilyen típusú szabályozók életre hívása inkább visszalépés lenne a részükről.
Ehelyett a vizsgálódást inkább az irányba kívánják terelni, hogy hol húzódik a még megadóztatható és a már nem adóztatható kereskedés határa. Egyes felmérések szerint az online játékokba fektetett idő, energia és persze pénz gazdasági hatása elérheti akár egy Namíbia méretű ország GDP-jét is.
A vizsgálódás persze egy játékos szemével sem biztos, hogy elítélendő, inkább “egészségesebbé” teheti a kibervilágokat. A játékokban ugyanis az esetek többségében a leölt szörnyek vagy akár a megművelt föld adta javak jelentik a virtuális karakterek megélhetését. Vannak azonban emberek, akik ezeket a virtuális javakat igazi vagyonná próbálják konvertálni, mégpedig úgy, hogy interneten valódi pénzért hirdetnek meg mondjuk egy eszközt, amelyre szüksége van a játékos virtuális karakterének. Ez pedig már valódi kereskedelem. Jim Saxton szerint egyebek között ezek azok a vékony határok, amelyek elválasztják a kibervilágot a valóditól, és az Egyesült Államok törvényhozóinak ezeket a trendeket kell jobban megérteniük, éppen azért, hogy ne rögtön az adó kivetése legyen az első gondolatuk.
Hogy a játékosok mit szólnak mindehhez, azt persze nehéz megítélni. Egyelőre nem látni a híradásokban semmilyen tiltakozást, ám ismerve a kibervilág nemes és kevésbé nemes harcosait, előbb-utóbb hallunk felőlük. Félő, hogy mint már oly sokszor, ismét egy törpe kisebbség rosszhiszemű cselekedetei miatt járhat rosszul a törvénytisztelő állampolgárok többsége.