Az Országgyűlés és a kormány jelenleg huszonegy alkotmánybírósági határozattal összefüggésben adós jogszabály megalkotásával. A törvényhozás hosszú évek óta nem rendezi többek között a kisebbségek parlamenti képviseletét, a Párizsi Békeszerződés által előírt kártalanítást és a Csehszlovákiából áttelepítettek kárpótlását.
Alkotmányossági szempontból különösen hiányos a Házszabály, hiszen nyolc éve rendezetlen a frakcióalakítási jog, csaknem hét éve a parlament ülésezési rendje és 2004 nyara óta a vizsgálóbizottságok státusza. Jelenleg tizenegy lejárt határidejű alkotmányos mulasztás van, és ez a restancia az év végéig – jogszabályi rendezés hiányában – további három teljesítetlen jogalkotási feladattal nőhet.
Ma huszonegy olyan – mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet kimondó – alkotmánybírósági határozat van, amelyből folyó jogalkotási kötelezettségüknek a felhívott jogalkotók nem tettek eleget. Ezek közül két esetben a kormányt, tizenkilenc határozat vonatkozásában pedig az Országgyűlést kötelezték jogalkotásra. A törvényhozás hosszú évek óta nem rendezi többek között a kisebbségek parlamenti képviseletét, a Párizsi Békeszerződés által előírt kártalanítást és a Csehszlovákiából áttelepítettek kárpótlását. Alkotmányossági szempontból különösen hiányos a Házszabály, hiszen nyolc éve rendezetlen a frakcióalakítási jog, csaknem hét éve a parlament ülésezési rendje és 2004 nyara óta a vizsgálóbizottságok státusza. Ugyancsak rendezetlen a népszavazások speciális jogorvoslati határidőivel, illetve az Országos Érdekegyeztető Tanács létrehozásával, működésével kapcsolatos szabályozás. Kilenc jogalkotói mulasztás pótlására megállapított határidő még nem telt le, illetve egy esetben a mulasztást csak részben pótolta az Országgyűlés. Összesen tizenegy olyan alkotmányos mulasztás van, amelynek esetében a jogalkotó az Alkotmánybíróság által előírt határidőig még részben sem teljesítette jogalkotási feladatát. Ez a restancia az év végéig – jogszabályi rendezés hiányában – további három teljesítetlen jogalkotási feladattal nőhet.
Megjegyezzük: legutóbb a március 2-i hírlevelünkben foglalkoztunk a jogalkotói mulasztásokkal. Akkor a mostani huszoneggyel szemben még „csak” tizenöt olyan alkotmánybírósági határozat volt, amely jogalkotási kötelezettséget állapított meg.