Az internetes fájlcserélők ellen hosszú évek óta küzdenek a szórakoztatóipari cégek. Mind az oldalakat működtető szervezetek, mind pedig az azokat használó magánszemélyek ellen több tízezer per indult az elmúlt években. Néhány új tendencia azonban arra utal, hogy a kiadók hozzáállása kezd megváltozni.
A Wall Street Journal október 18-án megjelent száma arról számol be, hogy a világ egyik legnagyobb üdítőital-gyártója az általa szponzorált előadó egyik koncertjén készült klipjét töltötte fel több P2P-oldalra, vagyis a vírus-marketing egy formáját alkalmazták. Nyilván azért, mert az illető felvételeit nagy számban töltik le ezekről az oldalakról.
Már korábban is volt példa arra, hogy a kiadók egy-egy előadó népszerűségét a letöltések számának gyakoriságán mérték, de ez a szokatlan marketingkampány azt is jelenti, hogy a zeneipar merev elutasítása oldódni látszik és már nem csak a jogsértések melegágyát, hanem reklámfelületet is lát a P2P oldalakban.
Felmérések szerint a tipikus letöltők olyan 14 és 25 év közötti férfiak, akiket más marketing módszerekkel igen nehéz lenne elérni.
A Coca-Cola és Jay-Z célja a fájl közreadásával elsősorban az volt, hogy a p2p oldalakat a maguk hasznára fordítsák. “Lehet, hogy a fájlcserélőket használók megsértik mások szerzői jogait, de egyben ők a legnagyobb zenefogyasztók is, és ezzel a lépéssel közelebb kerülhetünk hozzájuk” – mondta Micheal Guido, Jay-Z ügyvédje.
A módszer létjogosultságát az Egyesült Államokban tavaly nagy médiavisszhangot kiváltott Grokster-ügy alapozta meg. Az USA Legfelsőbb Bírósága ebben az esetben azzal tette legálissá a fájlcserélők működését, hogy kimondta: a p2p oldalakat működtető cégeket csak akkor lehet felelősségre vonni, ha termékeikkel kifejezetten bátorítják a szerzői jogsértő másolást.
Néhány fájlmegosztó-oldalnak ugyanakkor nem tetszik, hogy a nagyvállalatok saját céljaikra használják őket és igyekeznek kiszűrni az effajta marketingfájlok, mert szerintük az nem más mint spam.