A Billboard magazin szerint, ha a zeneipar meg akarja törni az Apple uralmát a digitális zenék piacán, le kell mondaniuk a digitális szerzői jogvédelemről (DRM).
Legalábbis ezt a vélekedést osztja számos zenei szolgáltatásokat nyújtó cég, mivel az iTunes zeneáruháza jelentősen megtépázta bevételeiket.
A legfőbb kérdés az interoperabilitás, vagyis a platformok közti működés kérdése. A Billboard cikkírója szerint az iPod hegemóniájának megtörése valószínűleg nem fog sikerülni, az Apple termékén viszont csak az iTunes áruházban vásárolt, illetve a felhasználó CD-lemezeiről bemásolt tartalom működik rajta. Kivételt képeznek a védelem nélküli MP3 fájlok. Ezért a versenytársak továbbra is MP3 formátumban árulnák a zenét, hogy versenyezhessenek az iTunesszal, de biztosítsák a kompatibilitást az iPoddal.
A versenyben a második az eMusic. Annak ellenére, hogy szinte kizárólag független kiadók által forgalmazott zenéket kínálnak, az iTunest leszámítva ők értékesítik a legtöbb zenét, mégpedig azért, mert egyszerű, védelem nélküli MP3 fájlok formájában teszik mindezt.
A nagyobb lemezcégek azonban ragaszkodnak a DRM-védelméhez, mielőtt digitális úton terjeszteni kezdenék portékáikat. Ezt a hozzáállást pedig egyre többen kérdőjelezik meg.
Az egyik leghangosabb DRM-ellenes csoport az úgynevezett „copy-left” mozgalom, amely elsősorban a fogyasztói jogokra fókuszál. Azonban a digitális zeneipar berkeiben egyre több cégvezető – mint például a Yahoo! Music ügyvezetője, David Goldberg, vagy az eMusic feje, David Packman – keresik fel a kiadókat, jóval üzletiesebb érvelésükkel.
Az ő vélekedésük szerint a DRM csupán arra jó, hogy rákényszerítse a felhasználókat, hogy a lejátszáshoz megfelelő hardvereszközöket vásároljanak, amely a technológia gyártói, vagyis a szoftvercégek számára generál profitot, nem a művészeknek, vagy a kiadóknak.
A szakmai vita egyre hevesebbé válik, miután a Microsoft bejelentette, hogy egy saját, zárt rendszerű termékkel jelenne meg, médialejátszója, a Zune kapcsán. A Zune indítása után tehát két olyan versenytárs jön létre, amelyek termékei nem csak egymással nem kompatibilisek, de a többi, a piacon lévő zenelejátszóval és szolgáltatással sem.
„Ez nem egy túlságosan biztató jövőkép a számunkra” – mondta Packman a Digital Music Forum West Los Angeles-i konferenciájának egyik kerekasztal-beszélgetése során. „Erre a megoldásra senki sem mondhatja azt őszintén, hogy a felhasználók ezt akarják. Megoldást kell találnuk erre a problémára, ha azt akarjuk, hogy az iparág fejlődhessen, gyarapodhasson.”
A technológia ellenzői azzal is érvelnek, hogy a DRM semmiféle védelmet nem nyújt a szerzői jogok tekintetében. A Billboard szerint már szinte mindegyik DRM szabványt feltörték, köztük az Apple FairPlay, illetve a Microsoft WMA formátumait is. Bár a felhasználók jelentős százaléka nincs tisztában ezzel, de általában nem tart sokáig, míg rájönnek, mit kell tenniük, ha a készülékük, vagy programjuk nem akarja lejátszani a zenét.
További részletek: http://hvg.hu/…m/page2.aspx