A leglátványosabb verseny kétségtelenül a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) terén zajlik a hazai biztosítók között, s viszonylag kevés figyelem helyeződik a casco szegmensre, jóllehet a hazai biztosítási piac díjbevételének több mint 13 százalékát jelentő üzletágban is egyre éleződik a verseny.
Az új gépkocsi eladások volumene ugyanis csökken, ráadásul – az alacsony havi törlesztőrészletekre koncentrálva – egyre többen választják a casco nélküli finanszírozási konstrukciót. Sokatmondó adat, hogy az újautó-vásárlásoknál 10-50 százalék körül mozog a casco nélkül vásárolt autók aránya, míg a használtaknál ez 60-70 százalék. Összességében Magyarországon minden negyedik autóra kötnek csak cascót, ami meglehetősen elmarad az Európai Unió országaiban tapasztalható biztosítottsági szinttől, ahol a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mellett szinte minden autósnak van casco biztosítása is.
A hazai casco szegmens díjbevétele – a Mabisz adatai szerint – 2006. első félévében 53,5 milliárd forintot tett ki, 4 százalékkal meghaladva az elmúlt év hasonló időszakának 51,4 milliárdos adatát. A kárkifizetési arány egy év alatt kismértékben, 53-ról 54 százalékra romlott.
Casco-nál nemcsak az ár orientálja az autósokat
Az éleződő verseny következtében egyes hazai biztosítók mérsékelték az áraikat, mások bővítettek, illetve újítottak szolgáltatásaikon. Úgy tűnik, hogy az autótulajdonosok többségét szerződéskötéskor továbbra is az ár orientálja, de a végső döntésbe beleszól a kiválasztott biztosító szolgáltatása kár esetén, illetve a javítókkal kialakított kárrendezési kapcsolata. Tény, a biztosítók ajánlatait átnézve egy középkategóriás autó esetén akár 100 ezer forintot meghaladó éves díjkülönbséggel is találkozhat az ügyfél az egyes biztosítók ajánlatai között. Azzal már kevesebben foglalkoznak, hogy a díjon kívül fontos lehet a biztosító kárrendezési és szolgáltatási híre is, azaz hogy az ügyfélnek, illetve tágabb ismeretségi körének milyen tapasztalatai voltak az adott biztosítóval kapcsolatban. Egyre több biztosító hirdet meg aktív kárrendezést, azaz amikor a mások által okozott járműkárokat az ismeretlen biztosító helyett saját casco alapján rendezhetik az ügyfelek saját biztosítójuknál – amennyiben persze a cascójukat is ugyanott kötötték, ahol a kötelezőt -, s a többit a társaság intézi a károkozók biztosítójával.
Harc a “no casco” ellen
Több hazai finanszírozó a havidíjakba épített casco konstrukcióval próbálja felvenni a versenyt a casco nélküli konstrukciók térhódítása ellen. A termék azon az elven működik, hogy az autótulajdonosnak nem kell külön casco biztosítást kötnie a finanszírozott gépjárműre, mivel a biztosítási díjakat a havi törlesztőrészletekkel együtt fizeti a finanszírozás futamidejének végéig.
A casco költsége egyes lízingcégeknél a magasabb THM-ben jelentkezik, másutt a THM-et nem érinti, hanem a hitel összegét növeli. S bár a kombinált termékekhez kedvezőbb casco-díjtételek párosulnak, az érdeklődőnek arra nem árt felkészülnie, hogy a piaci szereplők csupán egy szűk körrel szerződnek le, jellemzően 1 biztosítóval kötnek szerződést. Az érdeklődők általában kétfajta termék közül választhatnak: az egyik teljes körű, azaz hagyományos kockázatokra kiterjedő cascót nyújt, az olcsóbb változat pedig általában csak lopás- és totálkárra terjed ki.
Öreg autó, csökkentett szolgáltatású casco
A hazai casco-piac egyik nagy problémája változatlanul, hogy az autósok többsége legfeljebb az új gépkocsijára köt ilyen biztosítást, s a kölcsön futamidejének lejártával megszünteti azt. A magyarázat roppant egyszerű: egy öt-hat éves autó esetén egy 135-140 ezer forintos átlagos casco díja meglehetősen drágának és aránytalannak tűnik a gépkocsi értékéhez, illetve egy esetleges kártérítés összegéhez képest.
Ezt a szegmenst többen idősebb autókra szóló konstrukcióval próbálták behálózni, ahol a mérsékelt díj csökkentett szolgáltatással párosul. Így például a javíttatáshoz kisebb összeget adnak a biztosítók, az új alkatrészek árának 50-75 százalékát térítik meg, ám kiegészítő szolgáltatások is köthetők az egyes biztosítók termékeihez, s különböző önrészek közül is választhat az érdeklődő. Egy átlagos öreg autó casco kb.: 30-50%-os díjcsökkenést eredményezhet. Az autótulajdonosok nagy részének nincs információja erről a lehetőségről, de akiknek van, azoknak is csak kis hányada él ezzel a megoldással.