Egyre több cég áll elő részben vagy egészében szabad zeneletöltési üzleti modellekkel. A Spiral Frog nevű cég például a hirdetési bevételekből finanszírozná a felhasználók ingyenes letöltéseit.
Néhány hete még szinte senki sem hallott a Spiral Frogról (magyarul: Spirális Béka). Ma viszont tele van a sajtó a cég jövőjét illető spekulációkkal, és a zeneipar nagyjai is figyelik a tevékenységét. Az amerikai cég ugyanis azt találta ki, hogy ingyen adja majd a zenéket, kihasználva, hogy az ingyenes letöltésre még mindig nagy az igény, hiába árulja olcsón a számokat az Apple legális zeneboltja.
A zeneszámok után persze a Spiral Frog is fizetne jogdíjat, ezt a várhatóan nagyon népszerű portál hirdetési bevételei fedeznék. Az egyik legnagyobb zenekiadó vállalatnak, a Universalnak tetszik az ötlet. Elsőként ez a cég jelentette be, hogy decemberben elérhetővé teszi zenei katalógusát az Egyesült Államokban, Európában pedig jövőre ígér elérhető szolgáltatást.
Eddig csak egyes cégek marketingtevékenységének keretében lehetett legálisan ingyen letölteni jogvédett zenéket. A Coca-Cola például néhány számra végtelen mennyiségű felhasználó után kifizette a jogdíjakat a tulajdonosnak, s így ezeket egy-egy akciója keretében a potenciális vevők ingyen kapják meg. A Napster, amely egykor az illegális zeneletöltés egyik élharcosa volt, szintén beruházott a számvásárlásba: új, legális szolgáltatásának keretében bizonyos zenéket bárki letölthet ingyen a számítógépére, ám ahhoz, hogy kiírja CD-re vagy az MP3-lejátszójára, fizetnie kell. A cég reményei szerint a többletszolgáltatásért elegen fizetnek majd ahhoz, hogy ellensúlyozza a jogdíjköltségeket.
Hogy a Spiral Frog modellje pontosan hogyan fog működni, még csak találgatják. Az biztos, hogy hatalmas hirdetési bevételekre lesz szükség ahhoz, hogy jól működjön a cég. Ehhez pedig olyan felhasználóbarát, egyszerű áruházat kell nyitnia, ahol minden szám megtalálhatnak és letölthetnek a kevésbé hozzáértő felhasználók is. Hogyan férnek majd ebbe bele a hirdetések? Elképzelhető, hogy a letöltés alatt kell majd ezeket a képernyőn nézni, bár valószínűbb, hogy a cég egy olyan MP3-lejátszót gyártat majd, amely egy szoftver segítségével képes lesz reklámokat adagolni a zenehallgatónak.
Az is biztos, hogy a mostani legnépszerűbb MP3-lejátszót, az iPodot és az ahhoz kapcsolódó internetes zeneboltot, az iTunest komolyan fenyegeti az új piaci szereplő. Szakemberek szerint sokan döntenek majd úgy, hogy nem fognak 99 centet fizetni azért, amit ingyen is megkaphatnak. Ám az áttérés nem lesz egyszerű. Ugyanis az iTunes üzletből letöltött számok tömörítése jogvédett, ezért az iPodon kívül más lejátszók nem tudnak velük mit kezdeni. Az iTunesból már több mint egymilliárd számot töltöttek le, és sok felhasználó nagy összegeket költött gyűjteményére. Ráadásul valószínűleg az iPodokra sem lehet majd letölteni a Spiral Frogról, így a két rendszer között nehéz lesz az átjárás.