A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a 2006. július 4-én megtartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Club Karaván International Szolgáltató és Tanácsadó Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor internetes honlapján arról informálta a fogyasztókat, hogy a bérelhető lakókocsik légkondicionálóval / klímával rendelkeznek, miközben csak egy ún. „levegőkeringtető berendezéssel” vannak ellátva, amely a fogyasztói értelmezés szerint nem tekinthető légkondicionálónak / klímának.
A Club Karaván megbízásából tevékenykedő CKI & Partner’s Szervező és Szolgáltató Bt. tájékoztatása szintén ugyanezen okból minősült valótlannak. A Club Karaván által, az internetes honlapján közzétett állítás is a fogyasztók megtévesztésére alkalmasnak minősült, mely azt a látszatot keltette, hogy a fogyasztók egy 4.500.000 Ft értékű lakókocsit bérelhetnek, miközben a lakókocsik tényleges értéke ezt nem érte el. A Club Karaván jogsértő magatartásáért 500.000 Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.
A Club Karaván International Szolgáltató és Tanácsadó Kft. (a továbbiakban: Club Karaván) 2002-től ún. időben felosztott – magyar, horvát, osztrák és olasz kempingekbe telepített – lakókocsi programot értékesít 3-10 éves időszakra. A fogyasztó és a Club Karaván közötti, bérleti jogról szóló megállapodás szerint a szerződés tárgya a Club Karaván tulajdonát képező, a Knaus-Tabbert csoport által gyártott Holiday 520 típusú lakókocsi kizárólagos joga egy adott helyen minden év meghatározott naptári hetében. A fogyasztónak lehetősége van arra, hogy a Club Karaván által felkínált rendszeren belül a saját bérleti jogának helyét és hetét elcserélhesse egy másik helyre és hétre.
A CKI & Partner’s Szervező és Szolgáltató Bt. (a továbbiakban: CKI & Partner’s) 2003-tól 2006 tavaszáig a Club Karaván megbízásából vett részt a Club Karaván tulajdonát képező lakókocsik bérbeadásában.
A versenytörvény tiltja az áru ára, lényeges tulajdonsága tekintetében valótlan tény, vagy valós tény megtévesztésre alkalmas állítását, megtévesztésre alkalmas árujelzővel való ellátását, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatás adását. Annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e a mindennapi életben illetve a szakmában elfogadott általános jelentés az irányadó.
A GVH megállapította, a Club Karaván a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor internetes honlapján arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy a bérelhető lakókocsik légkondicionálóval / klímával rendelkeznek, miközben csak egy ún. „levegőkeringtető berendezéssel” vannak ellátva, amely a fogyasztói értelmezés szerint nem tekinthető légkondicionálónak / klímának;
azt a látszatot keltette, hogy a fogyasztók egy 4,5 millió Ft értékű lakókocsit bérelhetnek, miközben a lakókocsik tényleges értéke ezt nem érte el.
A GVH megállapította továbbá, a Club Karaván és a CKI & Partner’s a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor a fogyasztók a bérleti jogról szóló szerződés megkötése előtt, az ún. bemutató alkalmával arról adtak tájékoztatást, hogy a bérelhető lakókocsik légkondicionálóval / klímával rendelkeznek.
A GVH a Club Karavánt a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás további folytatásától eltiltotta, s vele szemben 500.000 Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki. A CKI & Partner’s-szel szemben megállapította a jogsértést, bírságot azonban nem szabott ki.
(Vj-44/2006. sz. ügy)