Péntekig ötvenezer cégnek kell elektronikus úton beadnia adóbevallását. A rendszer tesztelésére tíz nap volt, így az adószakma a rendszer leállásától tart. A hibás bevallás alkalmazottanként akár kétszázezer forintba is kerülhet a cégeknek. Kétmillió alkalmazottról van szó.
Összesen kétmillió embert érint közvetve az elektronikus bevallási kötelezettség, amelynek határideje május 12-én jár le. Ennyi alkalmazottja van annak az ötvenezer cégnek és intézménynek, amelynek kötelező elektronikus úton intéznie az adó- és járulékbevallást, valamint az adatszolgáltatást. Az elektronikus ügyintézésre kötelezett társaságok között van például a MÁV, a Magyar Posta vagy éppen az APEH.
A május eleji adatok szerint több mint harmincezer könyvelő regisztráltatta magát több mint százezer társaság megbízásából. Ez azt jelenti, hogy az ötvenezer elektronikus bevallásra kötelezett adózó mellett negyvenezren önként vállalták az új rendszert. A kötelezettek közül azonban még tízezren hiányoznak – az adóügyi szakemberek szerint péntekig többségük bejelentkezik az APEH-nél. Ha valaki késve regisztráltatja magát, az adóhivatal ötszázezer forint mulasztási bírsággal sújtja.
Az adózók és a könyvelők azonban elsősorban nem ettől tartanak, hiszen ha magában a bevallásban és adatszolgáltatásban hibáznak, alkalmazottanként akár kétszázezer forint bírságot is fizethetnek.
A Magyar Hírlap által megkérdezett könyvelők nem várják nyugodtan a határidőt. A Colling Szervező és Controller Kft. egyik senior könyvelője elmondta: az elektronikus bevallás bevezetése alapvetően jó, hiszen egyszerűbb és olcsóbb. Ugyanakkor most – mivel több tízezer könyvelőt érint – fennáll annak a veszélye, hogy leáll a rendszer, hiszen amikor tavaly a legnagyobb tízezer adózónak vált kötelezővé az elektronikus bevallás, a rendszer eleinte csak nagyobb zökkenőkkel működött.
Ezzel számolnak az adóhivatalnál is, mivel az APEH nem büntet majd, ha az érintettek önhibájukon kívül, valamilyen műszaki probléma miatt nem tudják időben beadni a bevallást – mondta lapunknak Nagy József, az adóhivatal főosztályvezetője. Az APEH automatikusan igazolást kap a szolgáltatótól, ha akadozik vagy leáll a rendszer, és ezt össze lehet vetni az időponttal, amikor az adózók bejelentkeztek. Ugyanezt az igazolást az érintettek is kérhetik majd az internetszolgáltatójuktól.
Ennél azonban sokkal kockázatosabb a műszaki berendezések, szoftverek összehangolása. Nagyon leegyszerűsítve: a bérszámfejtő-, könyvelőszoftvert összekapcsolják a bevallás programjával, így a művelet automatikusan megy végbe. Ha viszont bármilyen hiba merül fel a két szoftver összekapcsolódásakor, a teljes bevallás hibás lehet. Ennek azért is áll fenn a veszélye, mert alig volt idő a rendszer tesztelésére.
Az adóhatóság késve indította el a rendszert, hiszen a programokhoz csak május 1-jétől lehetett hozzáférni (az eredeti terv április eleje volt). Ennek elvileg harminc nappal a határidő előtt meg kellett volna lennie – egy jogszabály szerint harminc nap a megfelelő idő, amíg az érintettek felkészülhetnek. Ez az idő viszont június 1-jén jár le. Vagyis az adózók akár erre az indokra is hivatkozhatnak, ha kicsúsznak a határidőből.