Az Európai Információs Társadalom növekedése és az ebben rejlő munkalehetőségek fejlesztése érdekében kidolgozott i2010 stratégiai program keretében várhatóan megszületik az európai médiapiac audiovizuális szegmensét szabályozó „TV határok nélkül” irányelv új, a piac mai igényeit kielégítő változata.
Múlt héten látott napvilágot az a jogszabálytervezet, amely az EU 1989-es „TV határok nélkül” irányelvét a piac és a műszaki fejlődés mai szintjével hozná összhangba. A tervezet elfogadásával egyszerűsödnének az európai szolgáltatókra vonatkozó jogszabályi terhek.
Viviane Reding médiaügyi biztos szerint Európában a világ legmodernebb és legrugalmasabb szabályozását teremtheti most meg. A Bizottság szerint a közvetlen digitális tartalomszolgáltatást nyújtó televíziózás gyorsabb terjedésével erős, kreatív európai audiovizuális ipar jöhetne létre. Az új reguláció révén jobban kihasználhatóbbá válnának a multimédiás lehetőségek, erősödne a gazdasági verseny és növekedne a fogyasztók választási szabadsága.
A javaslat meghatározná a különböző újabb technológiákon (pl. nagy sebességű szélessávú kapcsolaton, harmadik generációs mobiltelefonokon) alapuló videoszolgáltatások alkalmazhatóságának területét és csökkentené a bürokratikus terheket.
Az új „TV határok nélkül” direktíva egyaránt szabályozná a televíziós és a digitális videoszolgáltatásokat, melyek tekintetében a tervezet megkülönbözteti a lineáris és a nem-lineáris szolgáltatásokat. Előbbiekhez tartoznak a hagyományos, előre meghatározott műsort sugárzó televíziós, internetes vagy mobiltelefonos adások, míg utóbbiak közé olyan tartalomszolgáltatások sorolandók, melyek közül a néző tetszése szerint egy hálózaton keresztül maga választja ki a programot (ilyenek az ún. video-on-demand és near-video-on-demand szolgáltatások).
A lineáris tartalomszolgáltatást a mostani előírások fejlesztésével, míg a nem-lineáris szolgáltatásokat egységes európai minimumszabályok lefektetésével szabályoznák. Így ez utóbbi tekintetében megszűnnének a gyermekvédelemre, a fajgyűlöletre és a burkolt reklámra vonatkozó tagállami szintű rendelkezések, melyeket egységes, a tartalmat a felhasználó igényei szerint meghatározó digitális televíziózásra alkalmazandó európai minimumszabályok váltanának fel. Az európai szolgáltatóknak tehát nem kellene többé az egyes tagállamok eltérő előírásaihoz igazodniuk.
Az új irányelvben a reklámok közzétételére vonatkozó részletes szabályok nagymértékben egyszerűsödnének. A jövőben a műsorszolgáltatók a reklámok közzétételének időpontját maguk határozhatnák meg s nem kellene legalább 20 perc adásidővel kitölteni két reklámblokk közötti műsort. A reklámblokkok időtartama azonban továbbra is legfeljebb 12 perc maradna.
Az új irányelv támogatná a megosztott felületen történő reklámozást (tehát amikor a néző által látott felületen egyszerre több reklám fut), továbbá a virtuális és az interaktív reklámokat.
Megszűnne a burkolt reklám közzétételének tilalma és a hírműsorok, napi politikai műsorok és a gyermekprogramok kivételével a nézők előzetes tájékoztatása után lehetővé válna az egyes termékek műsorokban való megjelenítése.
A „TV határok nélkül irányelv” megújítása után sem vonatkozna a levélváltásra, az újságok és magazinok internetes változatára, az alapvetően nem videoszolgáltatás céljából létrehozott weboldalakra és a különböző rádiószolgáltatásokra.