Az Európai Bizottság szerint ellentétes az uniós szabályokkal az, hogy a magyar kormány nemzetgazdasági érdekek miatt engedélyezte a dohányáruk reklámozását a Forma-1-en. A bizottság ebben nem tehet kivételt Magyarországgal sem, végső esteben akár az Európai Bírósághoz is fordul.
Az Európai Unióban július 31. óta tilos dohánytermékeket reklámozni. A magyar parlament június végén úgy módosította a magyar reklámtörvényt, hogy nemzetgazdaságilag fontos eseményeken a gazdasági miniszter engedélyezheti a cigarettareklámokat. Ilyen egyetlenegy van évente: a Forma-1.
Félix Péter a Füstirtók Egyesületének elnöke elmondta: “A dohányreklámok az egyik leghatékonyabb módja arra, hogy a gyerekek rászokjanak a dohányzásra. Magyarországon dohányzik ezer főre vetítve a legtöbb gyerek a világon, amit a kormány gondosan elhallgat a közvélemény elől. Ilyen álnépegészségügyi kormánybiztosságokat szervez, amely nyilvánvalóan csak addig tud lépni, amíg a kormány gazdasági érdekeivel nem ütközik.”
A Füstirtók Egyesülete levélben kérte az Európai Egészségügyi biztost, hogy vizsgálja meg a magyar szabályt. A biztos szóvivője kérdésünkre elmondta: az uniós szabályok szerint a Forma-1-es versenyeket nem szabadna tovább szponzorálnia a dohányiparnak. Kivétel pedig akkor sincs, ha nemzetgazdasági érdekről van szó.
Philip Tod az Egészségügyi és Fogyaszóvédelmi Biztos szóvivője úgy fogalmazott: “A uniós jogrendben nincs külön rendelkezés arra, hogy a Forma-1 kivétel lenne, így azt kötelező alkalmazni. Mi pedig biztosítjuk, hogy pontosan betartsa a szabályokat minden tagállam.”
A gazdasági minisztérium nem fél a vizsgálattól. A tárca szerint a magyar jogszabály teljes mértékben összhangban van az Európai Uniós előírásoknak.
Magyarországon kívül még az olasz futamon, Monzában vannak dohányreklámok, ezt az unió szintén vizsgálja. Ha úgy találják, hogy a magyar jogszabály ütközik az unióssal, először arra kérik a kormányt, hogy változtassa meg azt. Ha ez nem történik meg, az ügy az Európai Bíróság elé kerülhet.