A kormány az üzemanyagok adótartalmának csökkentésekor úgy kerülné el az áfával kapcsolatos uniós szabályok megszegését, hogy minden érintett termékkörben már októberben 20 százalékosra csökkentené az általános adókulcsot, ám az üzemanyagok kivételével az összes terméknél elhalasztaná a csökkenés életbe léptetését jövő januárra, az eredetileg tervezett időpontra.
Az Európai Bizottság megérti a tagállamok nehézségeit, és nem ellenzi, hogy az uniós szabályok adta keretek között az adótartalom csökkentésével mérsékeljék a komoly problémákat okozó magas üzemanyagárakat – jelentette ki Kovács László adóbiztos.
Kovács szerint Brüsszel ugyanakkor ezt nem tartja célravezető megoldásnak, mivel így a fogyasztók nem kényszerülnek takarékosságra, az olajtermelő országok pedig az olajárak mérséklésére.
A kormány javaslata szerint az üzemanyagok általános forgalmi adója (áfa) az eddigi 25-ről 20 százalékra csökkenne október 1-től. Ezzel a kormány bevezeti a negyedik áfakulcsot Magyarországon, ami az uniós szabályok szerint nem lehetséges – írta keddi elemzésében az Ernst & Young tanácsadó cég.
Az EU-csatlakozással elfogadtuk az unió szabályrendszerét, így az áfát szabályozó úgynevezett hatos direktívát is. A direktíva kimondja, hogy minden tagállam csak egy általános adókulcsot, illetve maximum két alacsonyabb kulcsot használhat.
Az általános adókulcs nálunk jelenleg 25 százalék, a két alacsonyabb kulcs 15 százalék és 5 százalék. Ha a parlament az üzemanyagok vonatkozásában október 1-től elfogadja a 20 százalékos áfakulcsot, akkor gyakorlatilag bevezeti a negyedik áfakulcsot Magyarországon, ami az uniós szabályok szerint nem lehetséges – tette hozzá az elemzés.
A kormány úgy kerülné el az uniós szabályok megszegését, hogy minden érintett termékkörben már októberben 20 százalékosra csökkentené az általános adókulcsot, ám az üzemanyagok kivételével az összes terméknél elhalasztaná az új kulcs alkalmazását jövő januárra, az eredetileg tervezett időpontra – mondta kedden Batiz András kormányszóvivő.
Hatmilliárd forintba kerül az államnak az előre hozott, októberi üzemanyagadó-csökkentés – mondta Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője a Népszabadságnak. A szóvivő szerint a kiesés költségvetési hatását tompítja, hogy a büdzsé tervezésekor éves átlagban 250 forintos benzinárral számolt a tárca.