Kovács Úr ettől a naptól kezdve él a 2005. november 1-jén hatályba lépő KET törvény által biztosított lehetőségekkel – ez a 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól, amely a magyarországi elektronikus ügyintézés követelményeit és szabályzatát rögzíti és immáron 6000 szolgáltatás intézését teszi lehetővé elektronikus úton – és saját fokozott biztonságú elektronikus aláírásának birtokában elintézi ügyeit
2005. november 2-a, reggel 8:00 óra – Ezen az esős őszi reggelen Kovács Úr belepillant a naptárjába, és örömmel konstatálja a tényt, hogy november 2-a van, azaz már előző nap (november 1-jén) hatályba lépett a várva várt KET törvény. Ezek után Kovács Úr úgy dönt, hogy ettől a naptól kezdve sorban állás helyett otthonról, kényelmesen elektronikusan fogja intézni ügyeit.
9:00 – A finom reggeli elfogyasztása után Kovács Úr számba veszi a hetek óta elintézésre váró ügyeit. Ugyanis amióta értesült a KET törvény által biztosított lehetőségekről, nem pazarolt el több szabadnapot ügyintézéssel, hanem kivárta a november 1-jét, amikortól elektronikus formában intézheti azokat. E cél érdekében még a múlt hónapban röpke negyed óra alatt igényelt egy elektronikus aláíráshoz szükséges tanúsítványt, és heti egyszer leült fiával az Internet kezelését gyakorolni.
Kiderítette, hogy ha elektronikus formában intézi ügyeit, azzal időt, fáradtságot és pénzt takaríthat meg. Otthoni gépéről, kényelmesen, a nap bármely szakában elintézheti azokat. Gyorsabban is lesz eredménye, mert miután nem igényel papírmunkát, a hivatalok is gyorsabban fogják elintézni ügyét, amennyiben elektronikus formában nyújtja be kérelmét. 2005. november 1-jétől az összes, majdnem 6000 különféle ügyintézésre lesz lehetősége elektronikus formában. Többek között meghosszabbíthatja személyi igazolványát, útlevelének érvényességi idejét, bejelentheti, hogy új autót vett és kérvényezheti az átírását. Vagy éppen időpontot kérhet a polgármesteri hivataltól arra, hogy bepanaszolja szomszédait, mert esténként túl sokáig és túl hangosan hallgatják a zenét és mellesleg az allergiát okozó parlagfüvet sem irtják ki a kertjükből. Lakással kapcsolatos ügyeit, úgymint a lakcímváltozás bejelentését, lakcímigazolvány pótlását, cseréjét is lebonyolíthatja majd gépe előtt ülve. Emellett személyi jövedelemadójának, gépjárművének súlyadó bevallását, adójának 1 %-ról való rendelkezését is intézheti elektronikus úton, sőt még biztosítást is köthet.
Kovács Úr – mint mindig – először most is kételkedett. Vajon elég biztonságos-e ez az aláírás? Mi történik, ha elveszítem? Ha illetéktelenek kezébe jut? Egyáltalán, mennyi ideig tart ezt igényelni?
„Kérdezzük meg a piacvezetőt” – gondolta Kovács Úr, és már tárcsázta is a NetLock Kft, Magyarország első fokozott biztonságú és minősített hitelesítés szolgáltató vállalatának helyi tarifáért hívható információs vonalát. A tájékoztatás alapján negyed óra alatt elküldte tanúsítvány igénylését, amely egy hét múlva meg is érkezett. Saját, személyre szóló elektronikus aláírásának létrehozásához egy kulcspárt kapott, melynek saját példányára körültekintően vigyáznia kell, hiszen ez is van olyan fontos, mint a személyi igazolvány vagy a bankkártya. Eltűnés esetén azonnal jelentenie is kell, így rögtön letiltható. Tehát biztonságosnak biztonságos… de mi ennek az ára?
Kovács Úr, mint magánszemély, kizárólag a maga nevében szeretne eljárni, nem intéz céges ügyeket. Saját papíralapú aláírásával egyenértékű a fokozott biztonságú aláírási képessége (tanúsítványa), melynek ára 4.800 Ft + áfa / év, és évente megújítandó. Ennek birtokában nem kell többé egész szabadnapokat ügyintézésre kivennie, nincs több sorban állás a hivatalokban, sem a postán, és nem kell háromszor újra kitöltenie egyetlen nyomtatványt egy-egy elrontott sor miatt. Nincs utazási költség, nincs fáradtság.
„És kávé van? Ma még nem ittam” – jutott eszébe Kovács Úrnak. Készített egy kávét – sok tejjel, habbal és 2 cukorral, ahogy szereti –, kényelmesen elhelyezkedett a foteljában és kinézett az ablakon. Kint szemerkélt az eső, fújt a szél, a szürke viharfelhők mögül nem látszott ki a Nap. Beburkolózott jó meleg pulóverébe, és arra gondolt, hogy most kéne indulnia a hivatalba a napokban lejárt személyi igazolványát meghosszabbíttatni – hiszen csak délig van ügyfélfogadás. Az eső rákezdett. Kovács Úr arra gondolt, hogy most semmi pénzért nem menne ki az utcára, legalább még fél óráig, amíg a Nap elő nem bújik. De az ügyintézés nem várhat!
9:15 – Kovács Úr leül a karácsonyra a Sulinet program keretében vásárolt számítógépe elé, és ügyei közül elsőként a szóban forgó számítógép után járó kedvezményt igényli vissza. Ezt követően meghosszabbíttatja személyi igazolványát, és elvesztett lakcímkártyájának pótlását is elintézi.
9:45 – Kovács Úr a jól végzett munka után elégedetten hátradől. Már csak egy dolog van hátra: ki kell kapcsolnia a számítógépét, és fel kell jegyeznie naptárába, hogy 2 héten belül postai úton érkezik az érvényes személyi igazolványa és az új lakcímkártyája.
És jöhet a napi sajtó, ma végre Kovács Úr elolvashatja kedvenc napilapját az első betűtől az utolsóig.
A NetLock Kft. – ről
A NetLock Kft. tevékenysége során, a hitelesítés-szolgáltatás keretében olyan elektronikus hitelesítéshez vagy titkosításhoz használható elektronikus igazolásokat (tanúsítványokat) bocsát ki, amelyek a külvilág felé hitelesen bizonyítják az aláíró/titkosító személyének, és az általa használt kriptográfiai kódsornak az összetartozását. Emellett időbélyegzés szolgáltatás keretében bármilyen elektronikus dokumentumhoz hiteles idő adat rendeltethető, amely bizonyítja egy adott elektronikus állománynak az időbélyegzés időpontjában való létezését. A NetLock Kft. 1999. óta Magyarországon egyedüliként valamennyi Microsoft termékben mint megbízható legfelsőbb szintű hitelesítésszolgáltató szerepel, ami a Microsoft szoftverkörnyezetben dolgozó felhasználók számára jelentősen megkönnyíti a tanúsítványok kezelését, mivel a NetLock Kft. által kiadott összes tanúsítványt a rendszer külön figyelmeztetés nélkül, azonnal hitelesnek fogadja el.
A NetLock Kft. a PKI tanácsadás szolgáltatása keretében az elektronikus aláírás, titkosítás és időbélyegzés technológiai hátterét jelentő publikus kulcsú infrastruktúra kialakításához vagy bevezetéséhez szükséges műszaki, eljárási tanácsadást végez. A PKI rendszerintegrációs tevékenység során megvalósítja a tanácsadás során kialakított PKI technikai, jogi, eljárásrendi bevezetését ügyfeleinél, komplex megoldást nyújtva a felmerült igényekre. A NetLock Kft. Magyarország első fokozott biztonságú, majd minősített hitelesítés szolgáltatója. Nevéhez fűződik az első minősített aláírás létrehozására alkalmas eszköz regisztrációja, az első elektronikus számla kibocsátása és hozzájárult az első hiteles elektronikus ügyintézést lehetővé tevő önkormányzat elindításához is.