Az Európai Unió a Világkereskedelmi Szervezethez fordul az amerikai utasszállító-repülőgépóriás, a Boeing ügyében, mivel az USA állami támogatást nyújtott a gépet gyártó vállalatnak – jelentette be Peter Mandelson, az EU kereskedelmi biztosa.
A lépés gyakorlatilag arra az amerikai bejelentésre reflektál, mely szerint az USA a rivális európai repülőgéppel, az Airbus-szal szemben a Világkereskedelmi Szervezethez fordul, mivel a gyártó cég négy EU-tagállamtól (Egyesült Királyság, Franciaország, Németország és Spanyolország) is anyagi támogatást kapott.
Washington döntését kommentálva Mandelson hangot adott csalódottságának, és elmondta: semmilyen más megoldást nem lát, mint hogy a WTO-hoz forduljanak, és ezzel belebonyolódjanak a világ legköltségesebb kereskedelmi vitájába. „Azt jósolom, hogy a WTO előtt fekvő két ügyben nem születik majd tiszta és egyértelmű eredmény, így a rengeteg beleölt költség és idő után végül mégis vissza kell táncolnunk, és újra kell kezdenünk a tárgyalásokat.
Washington szerint az EU és négy tagállama 35 éven keresztül több mint 11 milliárd eurós támogatást fordított az Airbusra. Az USA elleni vád pedig az, hogy 1992 óta 30 milliárd euróval támogatta a Boeinget adókedvezmények, K+F segélyek, infrastruktúra illetve munkaerő formájában.
Míg az EU hangsúlyozza: felkészült, hogy a végsőkig kitartson célja mellett, Mandelson úr elismerte, hogy „vannak sokkal fontosabb tennivalók a világon, mint Genfbe cipelni ezt a gigászi küzdelmet.”
A Dohai Fejlesztési Folyamatnak „határozottabb vezetésre van szüksége” az EU és az USA részéről, hogy rendelkezési pontosan végrehajthatók legyenek – mondta a biztos, aki éppen 24 órás genfi útjáról, a WTO székházából érkezett meg. „Ehelyett az Unió és Amerika két vállalat miatt verseng egymással” – tette hozzá.
Ha a Világkereskedelmi Szervezet döntése egyértelmű lenne is, felmerül a kérdés: a két óriás hajlandó volna-e kereskedelmi háborút kirobbantani, hogy kedvező ítéletet erőszakoljon ki a WTO bizottságától?