Brüsszel arra figyelmeztette az élelmiszergyártókat, hogy szüntessék be az egészségtelen ételek (junk food) gyermekeknek szóló reklámozását. Az intézkedés célja, hogy megállítsa a túlsúlyos európaiak számának növekedését.
A Bizottság az utóbbi hónapokban a lehetséges önkorlátozó intézkedésekről folytatott tárgyalásokat a gyártókkal. Amennyiben azonban a gyártók nem vállalják a nassokra vonatkozó önkorlátozást, illetve a termékek mindenki számára érthető címkézését, az unió végrehajtó szerve kész a vállalatokra új jogszabályokat kényszeríteni.
“Tréfálkoztunk az amerikaiakon, most azonban az elhízás már európai probléma is” – nyilatkozta Markos Kyprianou egészségügyi és fogyasztóvédelmi biztos egy a Financial Times-nak adott interjúban. A biztos várhatóan márciusban hirdeti ki az ételgyártókkal az önkorlátozásról kötött megállapodásokat, amelyek az év végén remélhetőleg már életbe is léphetnek.
Az egészségtelen ételek reklámozásának visszaszorítása mellett a biztos felszólította a gyártókat, hogy olyan címkével lássák el termékeiket, “amelyet nem csak a kémiából doktori disszertációt író fogyasztók értenek meg.”
Az ételgyártókra egyébként már több tagállamban nagy nyomás nehezedik, miután az elhízás problémája egyre súlyosabbá válik. Az elhízást vizsgáló nemzetközi munkacsoport szerint a világon több mint egymilliárd felnőtt küzd az elhízás problémájával, és közülük legalább 300 millióan orvosi szempontból is túlsúlyosnak számítanak. A gyermekekre vonatkozó mutatók különösen aggasztóak: Olaszországban a kilencévesek 36 százaléka, Spanyolországban pedig a gyermekek és fiatalok 27 százaléka túlsúlyos.