A német kormány immár második alkalommal igyekszik megakadályozni az Európai Unió dohánytermékekre vonatkozó reklámtilalmának bevezetését. Három évvel ezelőtt a per Németország javára dőlt el.
Miután a németek 2000-ben sikeresen megtorpedózták a dohánytermékek reklámtilalmára vonatkozó uniós határozatot, a bizottság átdolgozta a tervezet szövegét, s új formájában meg is szavazta azt. Eszerint 2005-től újságok és folyóiratok hasábjain, nemzetközi sportesemények alkalmával is szigorúan tiltják a dohánytermékek reklámozását. A német pénzügyminisztérium szóvivője most bejelentette: az újabb reklámtilalmat Németország megtámadta az Európai Bíróságon. A németek azzal érvelnek, hogy a szabályozással a bizottság túllépte hatáskörét.
Németország és Nagy-Britannia kezdetektől ellenezte a tilalmat. Három éve a német kormány sikeresen lépett fel a jog eszközével az 1998-ban elfogadott, a mostanihoz hasonló szabályozás ellen, amely 2006-ig fokozatosan teljesen leépített volna minden dohánytermék-reklámot és szponzorálást az unió területén. A bíróság határozata megsemmisítette a tilalmat előíró rendeletet. Az akkori indoklás szerint a tilalom nem szolgálja az egységes piac kereskedelmi érdekeit, az EU pedig nem illetékes ilyen jellegű döntést hozni egy lényegében közegészségügyi kérdésben.
Tavaly májusban a bizottság előterjesztette a dohánydirektíva módosított változatát, amelyet a tanács idén márciusban el is fogadott.