A Hírközlési Felügyelet Területi Hivatalának Debreceni Irodája nyolcmillió forintos bírsággal sújtja a Matáv Rt.-t a GSM hozzáféréssel biztosított egyetemes szolgáltatása miatt.
A helyhez kötött telepítésű GSM szolgáltatás bevezetésekor a szolgáltató a megfelelő műszaki paramétereket nem állította be, így ez országszerte több mint hatvanezer előfizető számára okozhat hibás működést, többletköltséget, áll a HÍF kommunikációs igazgatóságának közleményében. Az érintettek nem minden esetben tudnak telefonálni, faxolni, vagy adatátvitelre használni készüléküket. A piacfelügyeleti bírság kiszabását kilenc hónapig tartó műszaki ellenőrzés és egyeztetés előzte meg.
Az országban több mint hatvanezren nem a megszokott vezetékes hálózaton keresztül vehetik igénybe a Matáv egyetemes távközlési szolgáltatását, hanem fix telepítésű GSM terminálokkal. Ezek a berendezések az egyes előfizetők lakásában vagy irodáiban elhelyezett kézitáska méretű “kapcsolódobozok”, három külön kimenettel a különböző információátviteli szolgáltatások – hang-, fax- és adatátvitel – számára, amelyek három különböző telefonszámmal működnek.
A Hírközlési Felügyelet Területi Hivatalának irodáiba több tucat bejelentés érkezett, melyek nyomán múlt decemberben egy vizsgálatsorozat indult Pécs és Debrecen körzetében, áll a közleményben. Az ellenőrzést a hatóság által meghatározott vizsgálati program szerint a Matáv saját munkatársaival, eszközeivel és módszereivel végezte. A piacfelügyeleti ellenőrzés során a HÍF munkatársai megállapították, hogy a Matáv Rt. nem teljesítette az egyetemes távközlési szolgáltatás részletes műszaki követelményeiről szóló rendeletben foglaltakat.
Később, az ismételt ellenőrzés során részben ugyanazokat a hibákat tapasztalták, mint korábban: a szabályosan elindított távbeszélőhívások nem értek célba, a szabályosan kezdeményezett fax- és adatátviteli hívások nem teljesültek. Az ellenőrzést végző szakemberek viszont arra következtetésre jutottak, hogy a hálózati együttműködési zavarokra léteznek megfelelő műszaki megoldások. A hibák forrása az, hogy a szolgáltató a technológia bevezetése során a műszaki paramétereket nem állította be megfelelően.
A HÍF Debreceni irodájának határozata megállapította, hogy a szolgáltató az ismételt előfizetői hibabejelentések ellenére sem végezte el a megfelelő színvonalú hibaelhárítást és nem valósult meg az országosan egységes működés sem. A Matáv Rt. szolgáltatása több ponton sérti a Hírközlési törvény előírásait és nem felel meg más rendelkezéseknek sem, áll a határozatban. A Matáv Rt.-nek hatvan nap áll rendelkezésre az eljárás során feltárt eltérések teljes megszüntetésére.