A személyes adatok védelméhez fűződő jog maradéktalan érvényesülése érdekében ajánlást adott ki az adatvédelmi biztos a postai ügyintézésre vonatkozóan.
Az ajánlás kiadását az indokolta – tartalmazza a Péterfalvi Attila által pénteken az MTI-hez eljuttatott közlemény -, hogy az utóbbi években az ombudsmannál több magánszemély panaszolta: a szűkös hely, illetve a hosszú sorban állás miatt a postahivatalokban sok esetben nem érvényesülhet megfelelően személyes adataik védelméhez való joguk.
Többen sérelmezték, hogy levél- vagy pénzforgalmi ügyük intézése során személyes adataikat – a fizikai közelség miatt – a többi, sorban álló ügyfél is megismerheti.
Péterfalvi Attila egyetértett a kifogásokkal, és ajánlásában felhívta a figyelmet: az adatkezelő köteles kialakítani olyan eljárási szabályokat, amelyek az adatvédelmi törvény, valamint egyéb adat- és titokvédelmi előírások betartásához szükségesek.
Az adatvédelmi biztos követendő példaként említi azt a – több bankfiókban és pénzintézetben már bevezetett – gyakorlatot, hogy az ügyintéző ablaknál egyszerre csak egy ügyfél tartózkodhat, a többi pedig a pulttól legalább egy méteres távolságban várakozik.
Ezt a rendet egyes helyeken figyelmeztető táblával jelzik, a költségkímélőbb megoldást pedig egy paraván, korlát vagy a padlóra festett színes vonal jelenti – olvasható az ajánlásban.
Péterfalvi Attila felkérte a Magyar Posta Rt. vezérigazgatóját a szükséges technikai és szervezési intézkedések foganatosítására.
A POSTA REAGÁLÁSA
A Magyar Posta (MP) Rt. tanulmányozni fogja az adatvédelmi biztos ajánlását a postai ügyintézés rendjéről, ám a 3.200 postahivatalból 3.000-nél a kicsiny ügyféltér miatt nincs mód arra, hogy várakozási zónákat alakítsanak ki – mondta Szász Katalin az MP Rt. tájékoztatási igazgatója az MTI-nek pénteken.
Szász Katalint annak kapcsán kérdezte meg az MTI, hogy az adatvédelmi biztos a személyes adatok védelméhez fűződő jog maradéktalan érvényesülése érdekében ajánlást adott ki a postai ügyintézésre vonatkozóan.
Elmondta: az újonnan létesítendő postahivatalok tervezésekor, illetve a régi postahivatalok átalakításakor már figyelembe fogják venni az adatvédelmi biztos ajánlásait.
Kiemelte, hogy a posta néhány évvel ezelőtt saját hatáskörben a Keleti pályaudvar melletti főpostán kialakított az ablakoktól egy méter távolságra lévő várakozási zónát, ám ezt az ügyfelek többsége nem tartotta be.
Közölte: elismerik, hogy az adatvédelmi biztos ajánlásai fontosak, ezért vizsgálatuk ki fog terjedni arra is, hogy hol van lehetőség a biztonsági zónák kialakítására. Példaként említette a fővárosban az Ecseri úti, illetve a Nagy Lajos király úti postahivatalt.
Véleménye szerint tisztázni kell, hogy milyen jellegű szolgáltatásnál indokolt a várakozási sáv kialakítása. Véleménye szerint a levélfeladásnál semmi sem indokolja, hogy ilyet létesítsenek. Elismerte azonban: a banki szolgáltatásoknál indokolt lenne az ablaktól egy méterre lévő zóna kijelölése.
Utalt arra, hogy a korábbi 300 helyett ma már csak 18 olyan postahivatal van, ahol pénzváltást is végeznek, mivel a szigorú biztonsági előírásoknak – a hivatalok többségének kis alapterülete miatt – csak ennyi tudott megfelelni.