Az Országgyűlés önkormányzati bizottságának ülésén kormánypárti és ellenzéki képviselők 10-9 arányban, hosszú vita után általános vitára alkalmasnak találták 2003. évi költségvetési javaslatot.
A központi büdzsé önkormányzatokat érintő részei az ellenzéki pártok szerint katasztrofális helyzetet teremtenek a helyhatóságok számára, míg a kormánypártok úgy látják: a javaslatot az egyes fejezetek közötti átrendezésekkel, valamint az államháztartási hiány kismértékű növelésével elfogadhatóvá lehet tenni. A kormány a javaslatban túlzottan optimista várakozásokra épít, így a többi közt a GDP 4,5 százalékos növekedésére, az államháztartás ugyancsak 4,5 százalékos hiányára, valamint az önkormányzatokhoz befolyó – véleménye szerint irreálisan nagy mértékűre tervezett – iparűzési adóra számít- nyilatkozta Kósa Lajos, a testület fideszes alelnöke. Álláspontja szerint a javaslat nem tartalmazza számos, az önkormányzatok számára törvényben előírt kötelezettség forrásait. Kétséges, hogy az önkormányzatok egyáltalán túlélik-e a következő költségvetési évet.
Jauernik István, a testület MSZP-s alelnöke ezzel szemben arról beszélt, a valóban feszített, önkormányzatokra vonatkozó költségvetés szigorú, takarékos gazdálkodás mellett tartható. 2003-ban az önkormányzatoknak nyújtott állami támogatás 30 százalékkal nő. A költségvetési keret lehetőségeiből kell kiindulni, és annak figyelembe vételével kell reális büdzsét tervezni. Hiba lenne, ha az uniós csatlakozás küszöbén a jelenleginél nagyobb államháztartási hiányt halmoznának fel. Módosító indítványok elfogadásával javítani lehet az önkormányzatok jövő évi költségvetési helyzetét. Lamperth Mónika belügyminiszter az önkormányzati választások kampányában tett kijelentéseiben, annak a véleményének adott hangot, hogy a kormány tettei nem igazolják korábbi ígéreteit.- emlékezett Gémesi György MDF-es képviselő. Ha született egy politikai döntés a közalkalmazottak béremeléséről, akkor annak költségvetési következményeit is vállalni kell, annál is inkább, mert éppen az ígéretek alapján értek el a kormánypártok jó eredményt a választásokon. A kormány szavahihetőségének minimális ára az, hogy a bérfejlesztés forrásait fedezze az önkormányzatok számára a költségvetésben, valamint az, hogy a különböző normatívákat az infláció mértékével emelje.
Puszta Béla MSZP-s képviselő szerint a 2003. évi költségvetés tervezete nem különbözik a korábbi évek büdzséitől. A jelenlegi feszített költségvetés magyarázata a korábbi évek gazdálkodásában keresendő. Az önkormányzatok fejlesztései a szűkös lehetőségek ellenére a jövő évben sem állnak meg, ezekhez a kistérségi alap növelésével, valamint a területfejlesztési tanácsokon keresztül biztosítanak többletforrásokat. Az önkormányzatok négyötödénél a következő költségvetési évben áthidalhatók a problémák, és az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe kerülő helyhatóságok számára is biztosított az állami támogatás.- mondta Varga Sándor, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője. Az ÁSZ képviselője az ülésen a költségvetés kapcsán többek között egy átfogó közigazgatási reform szükségességére hívta fel a figyelmet, valamint figyelmeztetett arra is, hogy az Alkotmánybíróság határozata értelmében az év végéig jogszabályban kell rendezni a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztást.