Az oktatási jogok biztosa szerint a tanárok gyakran olyan szigorúan büntetik diákjaikat, hogy az már jogsértő. Aáry-Tamás Lajos szerint a késés túlzott büntetése, a motozás, a bizonyítvány visszatartása mind-mind olyan intézkedések, amelyek ütköznek a közoktatási törvény rendelkezéseivel.
Egy szociológiai vizsgálat szerint a tanárok és szülők konfliktusának többségét az okozza, hogy a szülők nem ismerik gyerekük iskolájának osztályzási rendszerét. Az oktatási jogok biztosa szerint ezért törvénymódosításra van szükség, amely kötelezővé tenné az iskoláknak, hogy tájékoztassák a szülőket arról, hogy pontosan mit várnak el gyerekeiktől. A vizsgálat több jogsértést is feltárt. Ilyen, amikor késésért igazolatlan órát kap egy diák, vagy amikor a bizonyítványát azért nem kapja meg, mert a könyvtárban tartozása van. Hasonló probléma az érdemjeggyel való fegyelmezés, vagy az utóbbi időben egyre gyakoribb motozás. “Gondoljon bele, ha a főnöke úgy döntene, bezárja Önt és a kollégáit egy terembe, mondván, úgy értesült, hogy valaki ellopott egy nagy értékű karperecet. Õn is fel lenne háborodva, ahogy a gyerekek is” – hangsúlyozza az Ombudsman. Aáry-Tamás Lajos hozzátette, hogy ő csak a figyelmeztetni tud a jogsértésekre, a helyzeten csak a döntéshozók tudnak változtatni.