Június 13-án újabb forduló zárult le a Federal Trade Comission és a legnagyobb – a szektor 90%-át jelentő – on-line reklámcégek tárgyalásain. Az egyeztetés célja olyan ipari kódex kialakítása, mely az Internetezőkről készülő adatbankokat szabályozná. Az FTC szerint azonban még nem sikerült olyan kereteket kidolgozni, melyek szükségtelenné tennék az állami beavatkozást. A tét nem kicsi: a weboldalak látogatóiról ugyanis folyamatosan gyűlnek az adatok, melyeket személyre szabott reklámok kialakítására használnak fel. Ezek az adatok kiterjednek a felhasználó mozgására, vásárlásaira, a beírt keresőszavakra. Az elképzelések szerint az FTC illetékes bizottsága felügyelné a létrejött megállapodás betartását, a meg nem engedett profilokat készítő cégeket pedig pénzbüntetéssel sújtanák. A megoldás egyetlen szépséghibája, hogy az azt el nem fogadó cégekre nem terjed ki a hatálya. Amellett, hogy a közelmúltban nagy vihart kavart megoldásairól híres Double Click is csatlakozni kíván, az FTC illetékesei a kívül maradóktól tartanak. A tárgyalások egyenlőre csak a bannerek kihelyezési gyakorlatára szorítkozik, az ennél sokkal komolyabb adatvédelmi problémákat magában rejtő “cooki”-k sorsának rendezése később kerül napirendre. Az Engage Technologies munkatársa arra hívta fel a figyelmet, hogy az Neten fellelhető ingyenes tartalom zömét hirdetési bevételből finanszírozzák. Elmondta: olyan technikát dolgoztak ki, mely anonim információkezelést tesz lehetővé. A tárgyalt probléma súlyára jellemző, hogy az FTC munkatársai 15 perc böngészés alatt 124 “cookie”-t kaptak gépükre. Marc Rotenberg, az Electronic Privacy Information Center igazgatója szerint meg kell adni a lehetoséget arra, hogy a felhasználók megismerhessék milyen adataikat regisztrálják, és azokat kérésükre törölni kelljen. Szerinte a Double Click botrány óta egyértelmű, hogy csak az állami szabályozás jelenthet megoldást.
hír
Az állami beavatkozás elkerülését remélik az amerikai reklámcégek – Washington nem bízik az önszabályozásban
Nytimes.com
2000.06.15.2000.06.15.