„Érveket kértél személyeskedés helyett. Ez tényleg jó belépő az értelmes vitába, ha saját bevallásod szerint, azt sem tudod mit is szeretnél cáfolni.”
Mint mind ketten tudjuk, azt szerettem volna cáfolni, hogy az ABtv. kizárja azt, hogy a bíró közvetlenül az Alkotmányt alkalmazva törvényt tegyen félre. A bizonytalanságom, mint te is tudod, pusztán arra vonatkozott, hogy vajon az ABtv. mely rendelkezése zárja ezt ki szerinted. Így fölösleges lett volna ismét egy kis személyeskedést csempészni a vitába, hiszen mindezek visszaolvasva kitűnően láthatóak.
„Azt szeretted volna cáfolni, hogy az ABtv. 38.§ (1) bek. arról szólna, hogy a bíró ha egy jogszabály alkotmányellenességét észlelné, akkor sem teheti egyszerűen félre az adott jogszabályt, hanem az eljárás felfüggesztése mellett az utólagos normakontrollt kell kérnie az Alkotmánybíróságtól.”
A 38. § (1) arról szól, hogy a bírónak így kell eljárnia - ha az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre. Ha azonban a törvény ellentétes az Alkotmánnyal, de az AB-nek nincs hatásköre, nem járhat így el a bíró.
„A jogalkotásról szóló törvény szerint a hatályos jogszabályokat alkalmazni kell. A törvények éppúgy a bíróságok, mint más személyek számára kötelezőek, azok mellőzésére nincsen lehetőség. Ha szerinted van, akkor a jogszabályi alapját idézd be légyszíves, ami alapján ezt állítod.”
Hatályos jog az Alkotmány is és az alkotmányellenes törvény is. A jogszabályok közti ellentmondást a jogalkalmazásnak kell feloldania. Ha az AB nincs, akkor a rendes bíróságnak. A rendes bíróság pedig elsődlegesen a lex superior alapján tudja feloldani az ellentmondást.
„Azokban a tárgykörökben, amelyekben az alkotmánybíróság nem vizsgálhatja egy jogszabály alkotmányba ütközhetőségét, az alkotmányellenesség eleve kizárt. Azt ugyanis csak az Alkotmánybíróságnak van, vagy lenne hatásköre megmondani, hogy mi az ami alkotmányellenes. Így aztán ellentét sem lehet, maximum vélt ellentét.”
Több hiba is van a gondolatmenetben. Egyrészt természetesen lehet törvény alkotmányellenes akkor is, ha az AB nem vizsgálhatja. Ha a jogalkotó pl. úgy dönt, hogy a bírósági szervezetre vonatkozó törvényeket az AB nem vizsgálhatja, majd az Alkotmányban úgy szabályoz, hogy az LB elnökét 9 évre választják, a Bszi-ben meg úgy, hogy 6 évre, akkor a Bszi. ellentétes lesz az Alkotmánnyal. Ugyanígy a 98 %-os különadóról szóló tv. ellentétes az Alkotmány 2. § (1)-gyel annak ellenére, hogy az AB nem vizsgálhatja az alkotmányellenességet.
A másik hiba a gondolatmenetedben meg ott van, hogy az Alkotmányt jelenleg sem csak az AB értelmezi, az más kérdés, hogy az AB alkotmányértelmezése mindenkire kötelező.
„Felhívom a figyelmedet, hogy a hatályos jogról és a hatályos joggyakorlatról beszélünk, tehát a jövőt illető félelmeidet és a hipotéziseidet ne fejtegessed nekem.”
Már kitől vagy mitől félnék? Viszont amíg nem alakul ki egy szilárd joggyakorlat az új szabályokkal kapcsolatban, mindenkinek csak hipotézisei vannak. Az új szabályok magukban sem egyértelműek, és a régiekhez való viszonyukban sem. Egyelőre természetesen mindez spekuláció, mert egyelőre azt sem tudjuk, hogy az összeeszkábált, önellentmondásoktól hemzsegő alkotmánymódosítás után az AB nem állapítja-e meg mégis a hatáskörét.