A Korm. rendelet indokolása semmilyen magyarázatot nem ad arra, hogy a jogalkotó miért vonta el a háztartási napelemesektől a szaldó elszámolás választásának jogát visszamenőlegesen, a 2023. szeptember 8. és 12. napja között megtett igénybejelentések esetében – szögezi le az Alkotmánybíróság IV/334/2024. számú, jogszabályi rendelkezés alaptörvény-ellenességének megállapításáról és megsemmisítéséről szóló határozatában.

Az Alkotmánybíróság alaptörvény-ellenesnek nyilvánította és jövőbeli hatállyal megsemmisítette a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet (Vet. Vhr.) 5. § (5) bekezdés a) és b) pontjainak „2023. szeptember 7. napjáig benyújtott igénybejelentés alapján” szövegrészeit, az (5c) bekezdés a) pontját, továbbá az (5c) bekezdés b) és c) pontjainak „2023. szeptember 7. napjáig benyújtott” szövegrészeit.

Az eljárás alapjául szolgáló ügyben az indítványozó 2023. szeptember 11-én háztartási méretű kiserőmű (HMKE) üzembe helyezése céljából igénybejelentést nyújtott be az illetékes villamosenergia hálózati szolgáltatóhoz. Az éves szaldó elszámolási rendszer jogszabályi alapját a módosítás előtti Vet. Vhr. 5. § (5) bekezdése teremtette meg, mely alapján a HMKE által a közcélú hálózatba betáplált energia esetén a betáplált és vételezett energia vonatkozásában havi, féléves vagy éves szaldó elszámolást alkalmazott a szolgáltató.

A Kormány 2023. szeptember 13-án hirdette ki az indítványozó által sérelmezett jogszabályi rendelkezést, melyben a Vet. Vhr. 5. § (5) bekezdését úgy módosította, hogy a módosítással a 2023. szeptember 8. és 12. között benyújtott igénybejelentések tekintetében visszamenőleg megszüntette a szaldó elszámolás választásának lehetőségét.

Az indítványozó álláspontja szerint az, hogy a módosító Korm. rendelet a hatálybalépését megelőző időszak tekintetében, visszamenőleg megfosztja azokat az igénybejelentőket a szaldó elszámolás választásának jogától, akik 2023. szeptember 7-ét követően a Korm. rendelet hatálybalépéséig terjedő időszakig bezárólag nyújtottak be HMKE létesítési kérelmet, megvalósítja a hátrányt okozó visszaható hatályú jogalkotás tilalmát, ami az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésének sérelmét jelenti.

Az Alkotmánybíróság határozatában megállapította, hogy a 2023. szeptember 13-án hatályba lépett Korm. rendelet kifejezetten akként rendelkezik, hogy a szaldó elszámolás választásának joga az igénybejelentés napjához kapcsolódik, és ekként fogalmaz a Korm. rendelet végső előterjesztői indokolása is, összhangban a Vet. Vhr. rendelkezéseivel.

A Korm. rendelet indokolása ugyanakkor semmilyen magyarázatot nem ad arra, hogy a jogalkotó miért vonta el a szaldó elszámolás választásának jogát visszamenőlegesen, a 2023. szeptember 8. és 12. napja között megtett igénybejelentések esetében.

Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy

a Korm. rendelet rendelkezéseit annak hatálybalépését megelőzően, 2023. szeptember 8. és szeptember 12. napja között benyújtott igénybejelentésekre is alkalmazni kellett, az ily módon alkalmazandó rendelkezés pedig az érintett jogalanyok helyzetét hátrányosan érinti, ezért megállapítható a visszaható hatályú jogalkotás tilalmának sérelme.

Az Alkotmánybíróság észlelte, hogy a Korm. rendelet a Vet. Vhr. 5. § (5) bekezdésének nem csupán az a) pontját (a HMKE üzembe helyezésére vonatkozóan), hanem annak b) pontját (a már meglevő HMKE bővítésére vonatkozóan) is akként módosította, hogy kizárólag a 2023. szeptember 7. napjáig megtett igénybejelentések esetén van lehetőség az éves szaldó elszámolás választására, a Vet. Vhr. 5. § (5c) bekezdés c) pontja pedig kifejezetten előírja a bruttó elszámolás alkalmazásának kötelezettségét ezekre az igénybejelentésekre, a HMKE üzembe helyezésére vonatkozó szabályozással teljesen azonos módon. Az Alkotmánybíróság ezért ezen rendelkezések „2023. szeptember 7. napjáig” szövegrészei alaptörvény-ellenességét is megállapította, és megsemmisítette.

Az Alkotmánybíróság a megsemmisítést a jövőre nézve, 2025. május 31. napjával rendelte el.