“Tulajdonképpen gyerekmunkáról van szó, pedig a fejlett országokban törvény tiltja, hogy a gyermek rendszeresen dolgoztatható legyen” – szögezi le a kidfluencer jelenségről Aczél Petra kommunikációkutató, az NMHH Médiatudományi Intézetének kutatásvezetője az NMHH Podcast gyermekek online biztonságával foglalkozó 8. adásában. A jelenkor véleményvezérei a márkanagykövetnek is tekinthető influencerek, akik az ismertségükre építenek pénzügyi modellt. De vajon etikus és jogszerű-e ebbe gyermekeiket is már egészen fiatal korban bevonni? – veti fel a kérdést a szakértő, Guld Ádám médiakutatóval, a Pécsi Tudományegyetem egyetemi docensével egyetértésben.
“Manapság az instant szakértők korát éljük, ami azt jelenti, hogy bárki elkezdhet egy témával foglalkozni anélkül, hogy egyébként ahhoz valóban értene, vagy hogy a valóságot közvetítené” – hangzik el az adásban. Az instant szakértőket a nézettség hitelesíti: ha ugyanis egy influencert elegen követnek, akkor sokan egy idő után hitelesnek kezdik tartani azt, amit az illető mond vagy bemutat.
Az adásban megszólaló szakértők a kidfluencerekkel, azaz a kiskorú influencerekkel kapcsolatban problémásnak tartják, hogy egy gyereket bárki is gazdasági haszonszerzésre használjon.
“Az alapvető probléma az, hogy bár a szülő látja meg a haszonszerzés lehetőségét abban, hogy a gyermek jól mutat a kamera előtt (mert ez nem a gyerek döntése!), de a gyerek szereti, élvezi ezt a ‘játékot’. Ha beidéznék egy bíróság elé, azt mondaná, hogy ‘nagyon boldog vagyok abban, amit csinálok. A középpontban vagyok, ez nekem jó.’ Ráadásul pénzt is generál ez a tevékenység, mert a szülőtől gyakran megkapja a gyermek a bevételből rá eső részt – vagyis dolgozik” – magyarázza Aczél Petra.
“Filmekben vagy reklámokban is szerepelnek ugyan gyermekszínészek, de az egy tisztább helyzet, hivatalosan is munka, így a gyermek jogai határozottan megjelennek, törvények által védetten.
Az a trükkös a kidfluencer jelenségben, hogy itt tulajdonképpen a hétköznapi élet rögzítése zajlik – vagy legalábbis úgy tűnik. “Mi csak éljük az életünket” – így ez nem fogható fel munkának. Még akkor sem, ha közben termékeket használnak és reklámoznak és mindezt közvetítik a nagy nyilvánosság felé. Így a kidfluencer gyermek az általa végzett haszonszerző tevékenység szempontjából nem kerül a jog védelme alá”
– teszi hozzá Guld Ádám médiakutató.
A szakemberek arra is figyelmeztetnek, hogy, azt, aki arccal, névvel tartalom-előállítóként megjelenik a közösségi médiában, biztos, hogy előbb-utóbb megtalálja a felhasználóknak egy olyan csoportja, amelynek tagjai pusztán heccből provokatív, durván sértő kommenteket helyeznek el az általa közzétett tartalom kalatt. “Egyetlen gyermek sem elég érett ahhoz, hogy az ilyen jellegű támadásokat a helyén kezelje” – emelik ki a szakértő.
Ráadásul “a figyelemért folytatott versenyben a legtöbb influencer arra kényszerül, hogy ne a valóságot mutassa be, hanem egy túlszínezett, túlfilterezett, a valóságtól elrugaszkodott illúziót keltsen, és ezzel a gyerekek nincsenek tisztában – mint ahogy azzal sem, hogy az influencer érdeklődésének a középpontjában nem a felhasználó, hanem a gazdasági haszonszerzés lehetősége áll” – figyelmeztet Guld Ádám.
“A törvénytől elindulva, a gyakorlati problémákon keresztül a kidfluencer jelenség rendkívül problematikus, főként mert nem számol a hosszútávú, gyakran a gyermek egész életére is kiható következményekkel”
– hangsúlyozz Aczél Petra.
“Érdemes meghallgatni 10-15 évvel ezelőtt Amerikában kidfluencerként befutott fiatal felnőtteket most, hogy felnőttként milyen komoly hátrányokkal és nehézségekkel kell szembenézniük korai karriekrjük nem várt következményeként” – teszi hozzá Guld Ádám.
A kidfluencerekre a gyermekmunka árnyéka vetül, emellett soha nem lehet igazán jól megítélni, hogy sok év elmúltával a már felnőtté növekedett kidfluencer karakterének boldogulását a gyermekkori nyilvános szereplés hogyan befolyásolja. Miért tetováltatnánk a gyermekünk lelkére olyan billogot, amely egy életen át kísértheti? – veti fel a kérdést az adásban Aczél Petra.
A teljes beszélgetés ITT meghallgatható:
Az NMHH gyermekvédelmi podcastsorozata elérhető a hatóság közösségimédia- és streamingfelületein. Az adások kétheti rendszerességgel kerülnek fel az NMHH felületeire.