Január 1-jével számos változás történt a magyar bírósági rendszerben. Létrejöttek a járásbíróságok, az új közigazgatási és munkaügyi bíróságok, és – nem utolsó sorban – működésbe lépett az e-bíróság. – Az e-bíróság projekt indulásáról, a megelőző tesztelésről, a várható eredményekről dr. Péntek Lászlóval, a Fővárosi Törvényszék bírájával, a projekt vezetőjével beszélgettünk.
2013. január 1-jén megkezdték működésüket az e-bíróságok. Ezt megelőzően már 2012 szeptemberétől tesztelték a rendszert. Mik az eddigi tapasztalatok?
A tesztelés tapasztalatai nagyon kedvezőek voltak. Hamar kijöttek a rendszer „gyermekbetegségei” amik inkább technikai jellegű gondokat jelentettek. A tesztelés során derült ki, hogy a technika ugyan áldásos dolog, de ha egy adott csövön nem tudjuk áttolni azt az adatmennyiséget amit szeretnénk, akkor más módon kell próbálkozni.
Hogyan zajlott a tesztelés?
A teszt-menetnek három fázisa volt. Egyrészt azt néztük, hogy a „kintről” beérkező üzenetek, azaz az ügyfelek által kitöltött űrlapok hogyan jutnak át a tranzakciós modul segítségével az ügyfélkapun.
A teszt második részében a bírósági dolgozók a magyarorszag.hu oldalról importálták azokat az adatokat, amelyeket a felhasználó küldött a nyilvántartási rendszerekbe – a munkamegtakarítás egy része várhatóan itt lesz majd.
A vállalkozónk új alapokra helyezte az anonimizált határozatok kereshetőségét, a teszt harmadik részében a kollégáink azt nézték, hogy az új rendszer mennyivel komfortosabb, mint a korábbi volt, hogyan lesz könnyebb a keresés az új felületen.
A „próbaüzem” során két további al-tesztet is végeztünk. Az egyik magára a portálra vonatkozott, ahol maguk az ügyleírások találhatók. Bár ez az e-bíróságon belül egy statikus rész – nagyon jól sikerült megfogalmazni azokat a „kérdésfákat”, melyekkel azt próbáltuk kitalálni, hogy az ügyfél mit kérdezhet tőlünk. Ezek alapján egy jogban járatlan felhasználót is be tudunk „tagozni” a rendszerünkbe.
A technikai teszt volt az ötödik rész. Itt azt vizsgáltuk, hogy az üzenetközvetítést végző technikai modul hogyan dolgozik. A tesztelések szeptember-októberben lezajlottak. Ezután jöttek azok a finomságok, amikre esetleg a fejlesztés során nem gondoltunk. Olyan komfortérzet-javító megoldások ezek, amiket a külső szemlélő elsőre tán észre sem vesz.
Hogyan érhető el az e-bíróság?
A birosag.hu oldalon található ügyfélkapcsolati portálon keresztül. Igyekeztünk egy átlátható, egységes szerkezetű és érthető felülettel segíteni az űrlapok kitöltését. A súgórendszerünk statikus része tartalmazza az ügyleírásokat – ez értelemszerűen követi a mindenkori jogszabályi környezetváltozásokat. A nyomtatványkitöltő programunkban pedig rövid kérdések és súgók vezetik az ügyfél kezét. Az így kitöltött nyomtatványokhoz bármilyen szöveg csatolható, itt a technikai korláton kívül más kötöttség nincs.
A papír alapú és az elektronikus rendszer kezdetben – kényszerűen – egymás mellett fog működni. De az első lépést megtettük az elektronikus ügyintézés felé, amikor már tényleg a „digitális forradalomnak” megfelelően tudunk majd intézkedni.
Jelentett-e a projekt előkészítése és a rendszer működtetése plusz terhet önöknek?
A projekt (ami 2010. január 5-én indult és 2012. december 5-én fejeződött be) úgy épült fel, hogy azon túl, hogy az anyagi részét EU-s és egyéb pályázati pénzekből finanszíroztuk, a másik részt maga a hivatal, a megrendelői oldal nyújtotta. A projekt operatív bizottságában bírósági szakértők vettek részt. Olyan gyakorló bírók, akik tudták, hogy mit kell csinálni. Azért is bízom ennek a programnak a sikerében, mert azt a gondolati utat követi, amit egyébként mi a napi munkánkban alkalmazunk. Mivel ez jól bevált – hiszen a bíróságok ítélkeznek, van egyfajta ügymenet – én úgy hiszem, hogy a rendszer egészét – az elektronikus idegszálak becsatornázása után is – tudjuk majd egyben működtetni.
A bírósági dolgozók mellett a közbeszerzéssel egy olyan vállalkozó került bele a programba, akivel nagy összhangban tudtunk együttműködni, és aki szívügyének tekintette ezt a feladatot. Nagyon jó csapat alakult így ki és ez csak a kezdete ennek a történetnek.
Olyan újdonságot pedig még nem láttam, ami ideig-óráig ne jelentett volna valakinek plusz terhet. A paprikás krumpli is egyszerűbb, gyorsabb, mint egy új recept megtanulása. Nem hiszem, hogy egy újítás azonnal munkateher csökkenést eredményez, de hosszú távon mindenképpen.
Mi az az elektronikus dokumentumtár és hogyan kapcsolódik az e-bírósághoz?
Az elektronikus dokumentumtár lesz az, ami szerintem jelentős könnyebbséget jelent majd az ügyfelek és a bírósági dolgozók számára.
Az az elképzelésünk, hogy az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatban keletkezett valamennyi dokumentum a dokumentumtárban egy adatfelhőben helyezkedne el. Így egy adott ügy akár egy hivatkozással is megtalálható lesz az adatfelhőben. Tehát, ha egy dokumentumot ki akarok adni az ügyfélnek, akkor nem kell lemennünk majd az irattárba, hanem egy gombnyomással, elektronikus úton, hivatalos formában eljuttathatom neki oda, ahova kéri – természetesen, ha jogosult rá.
A dokumentumtárban helyezzük el a bírósági határozatok anonimizált formáját is, amit egyébként bárki kereshet. Az a hivatkozás, amit mi látunk a portálon, az valahol mélységében a dokumentumtárig jut el.
Tehát ami az e-bíróságon keresztül beérkezik, az majd a dokumentumtár része lesz?
Igen. Én még egy olyan fejlődésívet is vizionálok, hogy lassan ez az elektronikus formátum kiszorítja a papíralapú dokumentumokat. Természetesen mindig lesz papír, hiszen olyan képernyő nem lesz, ahol 18 lapot egymás mellé tudok tenni. De a cél az, hogy amit lehet, azt elektronikus úton intézzünk el. Ehhez kell a jogalkotó segítsége is. Biztos az is, hogy egy ítéletnek mindig lesz valamilyen papír alapú formája, de az teljesen egyenértékű lenne az elektronikus dokumentummal. Ez lenne a végkifejlet. Az olyan megközelítést mindenesetre elkerülném, hogy január 1-től interneten lehet perelni. Az e-bíróság egy általános kapcsolattartási formát jelent az olyan polgári, gazdasági és büntető ügyekben, amelyekben a jogalkotó erre lehetőséget teremt. Ez lenne a lényege.