Bizonyos korlátok között ugyan, de 2009. február 1-től engedélyezetté vált az ügyvédi reklám. Lássuk, ezidő alatthogyan élt a szakma az azóta eltelt mintegy másfél év során a kínálkozó lehetőséggel, milyen típusú megjelenésekkel találkozhatunk.
A tavalyi évben a Magyar Ügyvédi Kamara kijjebb tolta az ügyvédek által nyújtott szolgáltatásokról való tájékoztatás határait, ezzel a lehetőségek még szélesebb tárházát nyitva meg számukra. A reklámszabadság feltétele lett a nem félrevezető, pontos tájékoztatás, amely nem ellentétes az Etikai Kódexben megfogalmazott alapvetésekkel és értékekkel. Az ügyvédek egy része pedig a már megszokott leleményességgel igencsak hamar rátalált azokra a csatornákra, amelyeken keresztül bemutathatja a tevékenységét és könnyedén eljuthat a nagyközönséghez.
Újsághirdetés, óriásplakát és televíziós reklám
„Az élet rövid, válj el”– ezzel a felhívással hirdeti magukat, lengén öltözött fiatal nőket ábrázoló plakátján egy amerikai válóperekkel foglalkozó ügyvédi iroda. Míg a tengeren túlon sokkal tágabb a magukat reklámozó ügyvédek mozgástere a hirdetések terén, nálunk kevésbé megengedő a szabályozás. Az Egyesült Államokban teljesen általános, hogy két gyorsétterem televíziós reklámja között egy ügyvédi iroda hirdetése is feltűnik, ez nálunk bizonyára még várat magára. A kamarai szabályok ugyanis megkövetelik, hogy az ügyvédi reklám – a szakma méltóságának megőrzése mellett – összeegyeztethető legyen ezen hivatás képviselőinek társadalomban betöltött szerepével. Éppen emiatt nem találkozhatunk plakátokra, vagy molinókra kitett ügyvédi irodát reklámozó hirdetésekkel, és a reklámok szövege is sokkal szolídabb, mint az amerikai kollégáiké. Néhány vidéki napilapban olykor-olykor megjelenik egy-egy iroda tájékoztató hirdetése, az ügyvédek többsége viszont inkább az internetet használja előszeretettel erre a célra.
Ingyenes apróhirdetések a világhálón
Elsőként azok az online hirdetésszervező oldalak teltek meg különböző egyéni ügyvédek és ügyvédi irodák ajánlataival, melyeken – egy gyors regisztrációt követően – térítésmentesen helyezhet el bárki hirdetést. Ezek a reklámok a „vegyes hirdetések” vagy a „közösségi szolgáltatások” alrovatokban kaptak helyet. „Jogi problémája van, de nem tudja, mitévő legyen, hová forduljon? A mi irodánk az Ön szakértője” vagy „Tudja meg, tudunk-e segíteni jogi problémáiban – Teljes körű jogi szolgáltatások!” címen számos ilyen, és hasonló, frappáns szlogen ajánlja a jogi képviseletet. Ám kevésbé hangzatos és figyelemfelkeltő címkékkel is találkozhatunk ezeken az oldalakon, amelyek szigorúan a lényegre szorítkozva, pár mondatos rövid összefoglalóval mutatják be az iroda fő profilját képező szakterületeket. A többség viszont a legegyszerűbb módját választja az ilyen típusú tájékoztatásnak: a hirdetésbe egyszerűen belinkeli az ügyvédi iroda internetes elérhetőségének a webcímét.
Az ügyvédi honlap
Bár mostanra elterjedtté váltak az online hirdetések is, még mindig a legegyszerűbb és legelegánsabb módja az ügyfél számára az ügyvédi iroda bemutatásának az ügyvédi honlap elkészítése. A Kamara Etikai Kódexe meghatároz bizonyos kötelező kritériumokat, amelyeknek meg kell felelnie a weboldalnak (az ügyvédi iroda adatai, elérhetősége, az ügyvédet nyilvántartó kamara, a Kamara által jóváhagyott egységes szöveg tájékoztatás és a kamara weboldalára mutató link kötelező elhelyezése), valamint felsorol bizonyos tilalmakat is (a tisztességtelen előnyt biztosító névhasználat-, a bannerhirdetések-, a vendégkönyv- vagy a látogatók e-mail címei összegyűjtésének tilalma). Ezen felül azonban számos olyan dolog kerülhet fel a website-ra (mint pl.: publikációk, tájékoztatók, online jogi tanácsadás…stb) amely azt mutatja az ügyfél számára, kiválóan képzett, komoly szakemberre lelt.
Közvetítő- és ingatlanos cégek weboldalai
Kevésbé elterjedt, de létező opció az ügyvédi reklám világában, amikor egy ingatlan közvetítő iroda ajánlja az ingatlan adásvételek lebonyolításához és a földhivatali eljáráshoz ügyvédet a honlapján. A weboldalon legtöbbször csak a kedvező díjszabás van feltüntetve, az, hogy hány százalékért vállalja az ingatlanos cég partner ügyvédje az ingatlan adásvételi szerződés elkészítését. Az ügyvédi iroda neve és elérhetősége az esetek többségében itt nem található meg, arra csak az ingatlan közvetítő irodával való kapcsolatfelvételt követően derül fény. Ennek ellenére ez is egyfajta reklám, hiszen az ügyfél a kedvező ár miatt hajlandó az ingatlaniroda által ajánlott jogászt választani.
Létezik olyan internetes szolgáltató is, amely az online ügyvédközvetítési tevékenység végzésével segít abban az ügyfeleknek, hogy megtalálják a számukra megfelelő ügyvédet, az ügyvédeknek pedig abban, hogy megbízást kapjanak.
Az ügyvédi reklám jövője
Másfél év éppen csak az első szárnypróbálgatásokra volt elegendő. Az ügyvédek többsége jelenleg is úgy gondolja, hogy szükség van ugyan jó marketingre, de egy stabil praxis kiépítése nem magazin- vagy tévéreklámokon keresztül fog megvalósulni. Sokan még mindig amellett teszik le a voksukat, hogy megbízzák a környezetük által ajánlott jogi képviselőt a saját ügyükben is, semmint hogy internetes hirdetés alapján, látatlanban döntsenek. Ráadásul nagyon sok kolléga a szabályozás kiforratlansága, kötöttsége és szigora miatt nem fog bele pl. egy újsághirdetés feladásába.
Napjainkban kezd divatossá válni a médiában való szereplés, amely az ügyvédek egy vékony rétegének tökéletes reklám, az ilyen típusú megjelenések pedig hozzák magukkal az ismertséget és természetesen a megbízásokat is…