Dr. Balogh Virág: This is how history is made

Az amerikai Federal Trade Commission (FTC) november 29-én tett közzé egy sajtóközleményt, amely szerint a Facebook széles körben kötelezettségeket vállal a fogyasztókat megtévesztő magatartása miatt indított eljárásban (http://www.ftc.gov/…tlement.shtm).

A hír pusztán a szereplők miatt is érdekes lehet: a világ egyik vezető tisztességtelen reklámozással foglalkozó hatósága a világ egyik vezető social media oldala ellen indított eljárása még akkor is felkeltheti az erre érzékenyek figyelmét, ha az eljárás tárgya és kimenetele nem olyan izgalmas.
A hivatkozott eljárásra azonban a legkevésbé sem mondható, hogy ne lenne izgalmas: bármit tesz a Facebook, az gyorsan átlépi a web2 határait, de talán semmi sem kelt nagyobb közfelháborodást a Facebook-kal kapcsolatban, mint az adatvédelmi policyk, azok megváltoztatása, és a változtatásokról való tájékoztatás.

A hivatkozott eljárás tárgya pontosan ez volt – az FTC közleménye szerint a Facebook megtévesztette a fogyasztókat az adatvédelmi szabályairól való tájékoztatás során: az ezzel ellentétes látszat ellenére engedte, hogy külső fejlesztők személyes adatokhoz férjenek hozzá, egy profil törlése után is hozzáférhetővé teszi a felhasználó „taggelt” fotóit és videóit, és egyes adatvédelmi policy-változásokról nem teljes körűen tájékoztatta a felhasználóit.

A Facebook kötelezettségvállalásai az eljárás súlyához mértek: a Facebook többek között vállalta, hogy csak úgy változtat a felhasználok adatvédelmi beállításain, ha azok a változtatásokhoz kifejezetten és előre hozzájárultak, valamint azt is, hogy 180 napon belül és a következő 20 évben évente kétszer egy független szervezettel auditáltatja adatvédelmi rendszerét és azt, hogy az megfelel az FTC előtt vállalt kötelezettségeknek – bármely kötelezettség megszegése napi 16 000 USD bírságot von maga után.

A kötelezettségvállalással nyilván nem értek véget a Facebook-kal szembeni fellépések: pár napja a német fogyasztóvédelemért felelős miniszter panasszal élt (http://www.zdnet.de/…nung-ein.htm) az FTC-nél. A világ vezető lapjai első oldalon (nem egy közülük a Facebook-oldalán) közölte a kötelezettségvállalás tényét, és rögtön megjelentek az első kritikák is a döntéssel kapcsolatosan.

Ami biztos, hogy a fogyasztók védelme érdekében fellépő hatóságok gyakorlatában a kötelezettség volumene és ezzel összefüggésben„hossza” is példátlan – persze a folyamatosan változó online környezetben a 20 évnyi időtartamra vállalt kötelezettségek beláthatatlan időnek tűnnek.

Az ügy egy fontos tanulsága azonban egy olyan, viszonylag alacsony internet-penetrációjú ország számára is egyértelmű, mint Magyarország: az online térben olyan fogyasztóvédelmi problémák is felmerülhetnek, amelyek az „offline” világban eddig ismeretlenek voltak, különösen tisztességtelenség és az adatvédelmi aggályok határmezsgyéjén.

Kérdés hogy miképp reagál ezekre a kihívásokra a jogalkotó és a jogalkalmazó, látunk-e Magyarországon is akár 20 évre vállalt kötelezettségeket GVH előtti eljárásban, PSZÁF-fal vagy NFH-val kötött hatósági szerződés formájában.