Néhány nappal ezelőtt kiderült, hogy a TV2 újabb csatornákat indít, a cégcsoport a jelenlegi négy helyett tucatnyi csatornát fog működtetni. Nehéz felszabadultan örülni a hírnek. Urbán Ágnes írása.
Az új csatornák indításával az első és legalapvetőbb probléma, hogy láthatóan jelentős a közpénz aránya a finanszírozásban, de nem tudjuk, hogy pontosan mennyi. Hétről hétre felbukkannak milliárdos tételek, szinte követni sem lehet a híreket: a portfólió bővítése előtti napokban a Népszabadság írt az Eximbank által nyújtott 1,2 milliárd forintos hitelről, néhány nappal később a Világgazdaság szerezte meg a mérleg tervezetét, amiben 13 milliárdos hitel szerepel. Az állami reklámpénzek megszerzésében is igencsak sikeres a TV2, de ez az összeg sem ismert pontosan. Csak azt tudjuk, hogy a TV2 elvileg ugyan kereskedelmi televízió, valójában azonban a finanszírozásában a közpénznek is jelentős szerepe van, és a ma ismert tulajdonosa, Andy Vajna, amellett, hogy kormánybiztos, láthatóan kedvezményezettje néhány politikai döntésnek.
Állampolgárként nyilvánvalóan idegesítő, hogy a TV2-ről is a korrupció jut eszünkbe, az oda vándorló pénzek is elveszítik közpénz jellegüket. Egy lépéssel hátrébb lépve azonban legalább ennyire fontos, hogy egy igazi versenypiacon – hiszen a kereskedelmi műsorszolgáltatás piaca tényleg az – megjelenik az állam, és az adófizetők pénzéből piactorzító tevékenységbe kezd.
Az új csatornákkal a TV2 csoport lefedi a legtöbb tematikát, különösen, ha hozzávesszük a sportcsatornák indításának kiszivárgott terveit. Ez utóbbi talán a legérdekesebb valamennyi közül, több okból is. Egyrészt ha van igazán telített szegmens a magyar televíziós piacon, akkor az kétségtelenül a sport: jelen pillanatban 11 sportcsatorna érhető el, úgy, hogy közönségarányuk a Nielsen Közönségmérés szerint mindössze 2,2 százalékot tett ki 2016 első negyedévében. Másrészt a sportcsatorna beindításával a TV2 szembemegy stratégiai szövetségesével, az MTVA-val, amely tavaly lépett be erre a piacra az M4 elindításával. Az állami média nemcsak azért tekinthető a TV2 stratégiai szövetségesének, mert lényegében mindkettő közpénzből működik és sejthetően jó a politikai kapcsolat, hanem azért is, mert az MTVA és a TV2 csatornák reklámidejét ugyanaz az értékesítő ház (sales house), nevezetesen az Atmedia értékesíti. Harmadrészt a sportcsatornával megnehezedik a terjesztő cégekkel folytatott tárgyalás is: érdekes helyzet lesz, amikor a három sportadót üzemeltető DigiTV-vel kell megállapodnia a TV2-nek arról, hogy a két újonnan indított sportcsatorna melyik csomagba kerüljön be és milyen áron. A magam részéről nagyon szívesen ott lennék azon a tárgyaláson is, ami az állami tulajdonban lévő Antenna Hungáriával folyik majd a MindigTV csomagba való bekerülésről.
Ez utóbbi szempont felvet egy másik kérdést is, amely valamennyi terjesztőcég esetében problémát jelent majd. A legtöbb műsorterjesztőnél (kábel, műhold, IPTV, digitális földfelszíni) vannak kapacitás-problémák, a TV2 pedig – ha leszámítjuk a már most is létező csatornák átalakítását – nyolc teljesen új csatornával készül megjelenni. Ez sok terjesztőnél azt jelenti, hogy ha mindegyiknek helyet akarnak adni a műsorcsomagokban, akkor ennyi, jelenleg elérhető csatornát ki kell venni a kínálatból. Ez mindig nagyon konfliktusos helyzetet okoz, hiszen a fogható csatornáknak van nézőközönsége (van aminek kisebb, van aminek nagyobb, de azok a csatornák már rég kiestek a rostán, amit senki nem néz), az új csatornákat azonban még nem ismerik a nézők, így nem is ragaszkodnak hozzá. El kell tehát hitetni a nézőkkel azt, hogy valami jobbat kapnak, mint régen, és ezt a meccset természetesen azoknak a terjesztőcégeknek kell lejátszani, amelyek közvetlen kapcsolatban vannak az előfizetőkkel. Tekintettel a TV2 elmúlt hónapokban megrendült imidzsére ez aligha lesz konfliktusmentes. Ha igaz a hír, hogy a közeljövőben indulnak a csatornák, az azt jelenti, hogy évközben kell hozzányúlni a csomagokhoz, ami a más műsorszolgáltatókkal kötött éves szerződések miatt is problémás lehet.
A TV2 megállapodása a műsorterjesztőkkel mindenképpen nehéz ügy lesz, már csak azért is, mert nemrégiben derült ki, hogy a jövőben az RTL Klub és a TV2 is díjat kérhet ezektől a cégektől (korábban ezt a médiatörvény nem tette lehetővé). Ez már önmagában sem nagy öröm a terjesztőcégeknek, a két ismert kereskedelmi csatornához ragaszkodnak az előfizetők, viszont az áremelkedést valahogy el kell fogadtatni velük, vagy a többi csatornának fizetett díjat kell csökkenteni. Most kiderült, hogy jönnek még az új TV2 csatornák is, amiket persze sokkal könnyebb kihagyni a csomagokból, de nem biztos, hogy célszerű. Magyarországon vagyunk és pontosan tudja mindenki, hogy a TV2 milyen közel áll a kormányhoz: a kemény fellépés a TV2-vel szemben számtalan nehézséget hozhat az érintett cégeknek. A kormány ezirányú kreativitása nem ismer határokat, a kábelszolgáltatók leginkább a közműadó bevezetése időszakából emlékezhetnek erre. A 2012-ben kirótt adónem akkor új helyzetet teremtett, a kisebb szolgáltatókat lényegében lehetetlen helyzetbe hozta, lelassította a fejlesztéseket.
Van még egy szempont, amit érdemes figyelembe venni az új csatornák indítása kapcsán. Régóta jellemző, hogy a kereskedelmi műsorszolgáltatásokat külföldi bejegyzésű vállalkozások üzemeltetik, a magyar médiaszabályozás soha nem volt annyira kiszámítható és vállalkozásbarát, hogy érdemes lett volna itthon maradni (a műsorszolgáltatók külföldre költözése a 2000-es évek első felében elkezdődött). A TV2 helyzete annyiban sajátos, hogy egy állami bank hitelezi, teljesen nyilvánvalóan van benne közpénz, így különösen pikáns lenne, ha mindezek után a csatornákat külföldi műsorszolgáltató üzemeltetné. Egyelőre nincs hír arról, hogy melyik joghatóság alá tartoznak majd az újonnan indított csatornák, de jellemző módon a TV2 mostani kábelcsatorna, a SuperTV2, a Pro4 és a Fem3 külföldi bejegyzésűek.
Összességében véve teljesen természetes, hogy egy kereskedelmi televízió bővíti a portfólióját, mindenféle nézői igényt próbál kielégíteni és ezzel erősíti piaci pozícióját. Minden jel szerint azonban most a kereskedelmi műsorszolgáltató leginkább közpénzből növekszik, holott alighanem mindannyian rengeteg hasznosabb célt tudnánk megnevezni az adóforintjaink elköltésére, mint éppen a tévécsatornák finanszírozása. Persze azt tudjuk, hogy kenyér és cirkusz kell a népnek, de a cirkuszból kezd már egy kicsit sok lenni.