Bár az e-Ing rendszer jelenleg még nem működik, és nincs lehetőség az eljárások elektronikus kezdeményezésére, 2025-ben ez meg fog változni. A rendszer fokozatosan elérhetővé válik felhasználók, ügyvédek, közjegyzők és hatóságok számára. A földhivatali rendszerek vármegyénként állnak majd át az új elektronikus rendszerre. De milyen változások várhatóak, és vajon megkönnyíti-e az elektronikus ingatlan-nyilvántartás az állampolgárok életét? A legfontosabb újításokat Szűcs Bence Zsolt, a Lajos Law Firm partnere segítségével tekintjük át.

Automatikus döntéshozatal – gyorsabb ügyintézés

Az egyik legjelentősebb újítás az automatikus döntéshozatal szélesebb körű bevezetése lesz. Ez azt jelenti, hogy bizonyos eljárások:

  • Ügyintéző közreműködése nélkül fognak lezajlani.
  • A kérelmező által benyújtott kérelem alapján történnek.
  • Az eljárások 24 órán belül, de akár néhány percen belül lezárulhatnak.

A jogszabály ezt a döntési formát már 2017 óta ismeri és alkalmazza például gyorshajtási bírságok kiszabására vagy tulajdoni lapok kiadására, de az ingatlan-nyilvántartási eljárásokban most válik elérhetővé szélesebb körben.

Milyen eljárásokra terjed ki az automatikus döntéshozatal?

Az automatikus döntéshozatal lehetősége többek között az alábbi esetekben áll fenn:

  • Ingatlan teljes tulajdonjogának átruházása (1/1 tulajdoni hányad) amennyiben az ingatlan tehermentes
  • Hitelintézeti jelzálogjog bejegyzése és törlése
  • Végrehajtási jog törlése

Nem alkalmazható automatikus döntéshozatal, ha:

  • Az ingatlan több tulajdonossal
  • Az érintett felek között külföldi vagy kiskorú személy is van.
  • Az ingatlan tulajdoni lapján bármilyen teher szerepel.

Az ügyvéd és közjegyző felelőssége

Automatikus döntéshozatal esetén az ügyletet ügyintéző nem vizsgálja meg, így a felelősség a kérelmet benyújtó ügyvédre, közjegyzőre, végrehajtóra stb. hárul, növelve ezzel a felelősségüket.

A jogszabály azonban biztosít egy garanciális szabályt, amely szerint az ügyfél kérheti, hogy az eljárást teljes eljárásban bírálják el. Ebben az esetben egy ügyintéző fog döntést hozni a benyújtott kérelem vonatkozásában.

Haszonélvezeti jogok és egyéb bejegyzések törlése

Fontos változás, hogy hivatalból, automatikusan törlésre kerülnek azok a jogok, amelyek megszűntek, így például:

  • Haszonélvezeti, özvegyi, tartás- és életjáradéki jogok
  • Használati jogok
  • Határozott időre alapított jogok, ha a határozott időtartam lejárt

A törlés automatikusan történik a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai alapján, amennyiben a jogosult elhunyt. A rendszer továbbá észlelni fogja azt is, hogy a határozott időtartam lejárt.

Tulajdoni lapon szereplő adatok – mindig naprakészen

A rendszer biztosítja, hogy a tulajdoni lap automatikusan frissüljön a központi nyilvántartásokból.

Ez azt jelenti, hogy a fenti jogok automatikus törlésén túl, nem kell külön kérni a lakcímadatok, céges adatok módosítását.

Eddig ezek a problémák gyakran csak az ingatlan eladása során derültek ki, most azonban azonnali módosításokkal az ingatlan-nyilvántartás mindig naprakész lesz.

Milyen előnyei lesznek az e-Ing rendszernek?

  • Gyorsabb ingatlanügyintézés – az eljárások néhány perc alatt lezárulhatnak.
  • Kevesebb adminisztráció – automatikus adatfrissítések, kevesebb manuális beavatkozás.
  • Kevesebb jogi akadály – az elhunytak jogainak automatikus törlése.
  • Egyszerűbb, átláthatóbb rendszer – naprakész és pontos tulajdoni lap adatok.

„A változások nemcsak a jogbiztonságot növelik, hanem gyorsabbá és egyszerűbbé teszik az ingatlan-nyilvántartási eljárásokat is” – véli Szűcs Bence Zsolt.

Szűcs Bence Zsolt, a Lajos Law Firm partnere: