Napjainkban egyre több vállalkozás fordul az online értékesítés felé, és ennek megfelelően webshopok százai születnek minden nap.
Azonban a siker néha meglepetéssel járhat: amikor egy kampány nagyobbra nő, mint amire bárki számított, könnyen előfordulhat, hogy a szerverek nem bírják a terhelést. Mi a teendő ilyen esetben? Hogyan lehet felkészülni arra, hogy a siker ne váljon végül kudarccá? (X)
Egy példa és a megoldás
Egy fiktív webshop óriási kampányt indított, amely messze felülmúlta az előzetes elvárásaikat. A látogatók száma az egekbe szökött, és a szervereik egyszerűen nem bírták a terhelést. A kampány annyira sikeres volt, hogy még az infrastruktúra is megrogyott alatta.
Ilyen helyzetben a gyors reakció mindennek a kulcsa! Azonnal plusz VPS kiszolgálót szükséges biztosítani a következő nagyobb kampányra, és gondoskodni kell az adatok átmigrálásáról is, hogy egyetlen megrendelés vagy ügyfél se landoljon a süllyesztőbe. Szerencsére az ilyen hirtelen jött megoldandó feladatok a RackForest ügyfeleinél mindig megoldásra kerülnek.
A legjobb az előregondolkodás
Vannak olyan vállalkozók, akiknél az előre tervezés és a rendszeres kapacitásfelmérés része a mindennapi ügymenetnek. Egy ismert webshop például minden ősszel felméri a szerverkapacitását, majd az év végi vásárlási rohamra, az utolsó két hónapra, szükség esetén megduplázza az erőforrásokat. Így nem érheti őket váratlanul a hirtelen megugró látogatói szám, és a webshopjuk mindig gördülékenyen működik, még a legforgalmasabb időszakokban is.
Optimalizálás a kapacitásbővítés helyett
Természetesen a kapacitásbővítés nem mindig jelent megoldást, főleg a nagyobb, piacvezető webshopok esetében. Az ilyen esetekben nemcsak bővítést, hanem optimalizálást kell végezni. Miért? Mert a végtelen erőforrások biztosítása nem mindig kifizetődő üzletileg. Egy bizonyos ponton túl a kapacitásnövelés helyett inkább optimalizálni kell az infrastruktúrát.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy sorban álló rendszerek implementálva lesznek. Ha a szerverek nem tudják kezelni a teljes terhelést, az egyidejű látogatók számát kell szabályozni. A vásárlások ütemezésével és a tranzakciók menedzselésével biztosítható, hogy minden ügyfél kiszolgálása megtörténjen, de a rendszer ne essen össze a terhelés alatt. Így a webshop nem veszít ügyfeleket, és a bevételek sem csökkennek.
Persze nem minden webshopnak van szüksége komplex megoldásokra. A kisebb, tematikus áruházak esetében is van lehetőség a kapacitás felmérésére, és ha szükséges, ideiglenes bővítéseket lehet bevetni. Például egy VPS esetében egyszerűen növelhető a processzor teljesítménye, a memória vagy akár a tárhely is. Ezek a kisebb erőforrásnövelések lehetővé teszik, hogy a webshop gond nélkül működjön, amikor a forgalom váratlanul megnövekszik.
Ezzel a gondolkodással biztos lehetsz benne, hogy amikor eljön a nagy roham, a webshopod készen áll – és még a legsikeresebb kampány vagy csúcsidő sem foghat ki rajta!