A digitális állampolgárság segíti a gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést, így az állami szervekkel mobileszközön keresztüli kapcsolattartást valamint a digitális személyazonosítást egyaránt. De hogyan zajlik mindez a gyakorlatban?

A XXI. század harmadik évtizedében a digitalizáció legfontosabb eszköze az okostelefon lett, ezért

szeptembertől Magyarországon a személyazonosság igazolása, az állami szervekkel történő ügyintézés, valamint fizetési kötelezettség teljesítése és az elektronikus aláírás is mobiltelefon készüléken keresztül történik – amennyiben az állampolgár ezt a lehetőséget választja.

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (Dáptv.) a Nemzeti Digitális Állampolgárság Program megvalósítását szolgálja, amely az állami digitalizációval, a digitális térben elérhető szolgáltatásnyújtással és szolgáltatás-igénybevétellel összefüggő alapvető szabályokat fekteti le, az állampolgárok számára egyszerű, kényelmes és hatékony online szolgáltatások nyújtása érdekében.

A Dáptv. alapján a digitális állampolgárság szolgáltatásokat a digitális állampolgárság szolgáltatók legkésőbb szeptember 1-ig kötelesek voltak biztosítani. Ezt meg is tették, így

a mobilalkalmazás létrehozásával szeptember 1-jétől az elektronikus ügyintézési formák minden magyar állampolgár számára elérhetőek lettek.

Az új alkalmazással egyszerűbben és gyorsabban lehet majd belépni az állami felületekre. Ez körülbelül 200 állami felületen jelent majd segítséget, ilyen a magyarorszag.hu, az eSZJA és az Egészségablak. Az alkalmazással a kormányablakokba is lehet majd időpontot foglalni, és egy gombnyomással lehet majd erkölcsi bizonyítványt igényelni.

A nemzeti digitális irattárca alkalmas a személyazonosításra, mind a digitális térben, mind a személyes interakciók során.

A digitális szolgáltatások elsődlegesen a digitális állampolgárság keretalkalmazáson keresztül érhetők el. A digitális térben a digitális állampolgár azonosítón alapuló felhasználói profilja szolgál az állammal való elsődleges kapcsolattartásra.

A központi mobilalkalmazás segítségével a magyar emberek minden eddiginél könnyebben és gyorsabban intézhetik el ügyeiket. A Nemzeti Digitális Állampolgárság Program megvalósítása során

az egyik legfontosabb alapelv az, hogy a felhasználó dönti el, hogy él-e a digitális állampolgárság nyújtotta lehetőségekkel.

Az új rendszerben kétféle ügyintézési forma lesz: az egyik az (i.) életesemény-alapú, amelyet a Dáptv. javaslata hívott életre, a másik a már széles körben használt, teljeskörűen megújuló (ii.) ePapír.

Az ügyintézés a mobileszközön egy gombnyomással elindítható, ezt követően pedig a szükséges adatokat és dokumentumokat az állam szerzi be.

A mobilapplikáció egy rendőri igazoltatásnál is helyettesítheti a személyi igazolványt, valamint a vezetői engedélyt – egy QR-kóddal, mobilalkalmazáson keresztül igazolható az állampolgár személyazonossága, valamint az, hogy rendelkezik-e érvényes vezetői engedéllyel.

Az állam igyekezett bevonni a piaci szereplőket is a digitális állampolgárság programba, melynek köszönhetően

akár egy szerződéskötésnél, banki ügyintézésnél vagy biztosítási ügyintézésnél is használni tudjuk a központi mobilalkalmazás részeként az egyszerűsített azonosítást és a digitális aláírást.

A digitális állampolgárság – amellett, hogy jelentősen egyszerűsíti az állampolgárok életét – digitalizálja az állam működését, ami a magyar gazdaság minden ágazata számára is versenyelőnyt jelent.

A digitális állampolgárság felvételéhez nem kell mást tenni, mint letölteni az alkalmazást és elvégezni egy rövid regisztrációt valamelyik kormányablakban. Pár perc az egész, hogy aztán egyre több hivatalos ügyet intézhessünk mobilról!

Kapcsolódó cikk:

Digitális állampolgárság – a mindennapi életünket megkönnyítő keretszolgáltatások

Szeptember 1-el elindult a Digitális Állampolgárság Program! – Mostantól egyszerűbben és gyorsabban intézhetünk hivatalos ügyeket közel 200 állami felületen