(Újra)Indul idén nyáron a 2021-2027-es EU költségvetéshez kapcsolódó pályázati idény, hiszen 2023 év végén az ún. Igazságügyi reform Bizottsági elfogadásával jelentős, 10,4 mrd euró összegű forrást szabadítottak fel Magyarország számára. Ennek eredményeként több, a gazdasági szereplők által is már nagyon várt operatív program pályázatai nyílhatnak meg. A kohéziós források mellett energetikai fejlesztések támogatására szolgáló pályázatok kiírására számíthatunk még az idén – hangsúlyozták a Niveus Consulting Group pályázatírási és tanácsadási üzletágának szakértői.

Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a kohéziós alapokból várhatóan érkező, folyó árfolyamon 4.000 milliárd forintos keretnek csak a kisebb része, 776,5 milliárd forint folyhat be a gazdasági szereplőkhöz. Ennek több oka van:

  • A források egy jelentős része az állami szektorban kerül felhasználásra területfejlesztésre, infrastruktúra fejlesztésre akár a központi költségvetés szervei, akár az önkormányzatok fejlesztései által. Ez ugyanakkor nem újdonság, minden eddigi fejlesztési ciklusban ez így volt.
  • A gazdasági szereplők rendelkezésére álló források egy részét már korábban lekötötte a kormányzat és ezen pályázati programok támogatási költségeit megelőlegezte a központi költségvetés, így a ténylegesen új pályázatokra fordítható keretek ezzel automatikusan csökkennek. Ez is egy több száz milliárdos keret.
  • Az olyan gazdasági szereplők fejlesztéseinek finanszírozására fordítható programok esetében, mint a GINOP PLUSZ, DIMOP Plusz, EFOP PLUSZ vagy az RRF program a jelenleg ismert kormányzati programok alapján a rendelkezésre álló támogatási keret jelentős részét olyan programokra fordítja a kormányzat, amelyek nem közvetlenül a gazdasági szereplők számára biztosít forrásokat.

Mekkora a vállalkozásoknak a következő időszakban rendelkezésre álló támogatási keret?

“Az alábbi táblázatból kiderül, hogy a vállalkozások szempontjából releváns négy nagy program teljes keretének 23,2%-ra pályázhatnak a vállalkozások – emelte ki Bagdi Lajos. Ennek kétharmada vissza nem térintendő támogatás, mindegy 776,5 Mrd forint értékben. A főbb várható támogatási területek a zöld gazdaságra való áttéréshez kapcsolódó fejlesztések (332,4 Mrd Ft) az innováció (262 Mrd Ft), a digitalizáció (154,6 Mrd Ft), az energia hatékonysági fejlesztések (154,2 Mrd Ft) és a speciális célterületeket lefedő energetikai fejlesztések (105,1 Mrd Ft). “Jól látszik, hogy a korábban nagyon népszerű technológiai fejlesztéshez mindösszesen 130 Mrd forintnyi pénzügyi eszközzel tervez hozzájárulni a kormányzat, amely azt vetíti előre, hogy nagyon korán fel kell készülnie a gazdasági szereplőknek.”

Mrd HUF Eljárás rend Összesen Ebből:
Kiemelt Standard/ Egyszerűsített Pénzügyi eszköz Vállalkozások által pályázható vissza nem térítendő keret Vállalkozások által pályázható visszatérítendő keret
DIMOP PLUSZ 136,8 230,3 46,0 413,1 182,4 46,0
   Innováció 10,0 68,0 78,0 58,0
   Digitalizáció 64,5 130,1 46,0 240,6 108,6 46,0
   Energetika 20,2 32,2 52,4 15,8
   Környezetvédelem 42,1 42,1
GINOP PLUSZ 53,4 348,9 130,0 532,3 204,4 130,0
   Innováció 204,4 204,4 204,4
   Innováció – infrastruktúra 187,0 187,0 0,0
   HR-Oktatás 53,4 60,2 113,6 0,0
   Gazdaságfejlesztés 6,0 130,0 136,0 0,0 130,0
EFOP PLUSZ 1025,6 87,8   1113,4 2,2 0,0
   Pedagógus programok 788,4 788,4
   HR-Oktatás 20,1 15,2 35,3
   Társadalmi felzárkóztatás 186,4 63,8 250,2
   Esélyegyenlőség 30,7 8,8 39,5 2,2
Kohéziós források összesen 1215,8 667,0 176,0 2058,8 389,0 176,0
RRF 1585,4 815,1 525,6 2926,1 387,5 204,2
   Egészségügy 479,7 479,7
   Energetika 363,6 396,2 124,2 884,0 105,1
   Energia hatékonyság 81,5 24,4 351,4 457,3 154,2
   HR-Oktatás 26,1 22,5 48,6
   Környezetvédelem 15,1 28,9 44,0
   Közlekedés 605,4 60,6 666,0 0,0
   Zöld gazdaság fejlesztése 14,0 282,5 50,0 346,5 282,4 50,0
Mindöszesen 2801,2 1482,1 701,6 4984,9 776,5 380,2
% 56,2% 29,7% 14,1%   15,6% 7,6%

A fejlesztési források több mint felét a kormányzat a kiemelt eljárásrendű pályázatok keretei között tervezi felhasználni, amely a gyakorlatban egy állami pályázó kijelölését jelenti, amely egyedül nyújthat be pályázatot a pályázati felhívásban meghatározott projekt, program végrehajtására. Természetesen a projektek megvalósítása során ezekbe is bekapcsolódhatnak vállalkozások, de a célokat nem az üzleti szereplők határozzák meg.

“A fenti adatok azokat a támogatási programokat tartalmazzák, amelyek jellegüknél, tartalmuknál fogva alkalmasak a vállalkozások támogatására” – hangsúlyozza a Niveus Consulting Group szakembere.  “Talán nem véletlen, hogy éppen ezért járult hozzá az Európai Bizottság ezen programok finanszírozásához” – véli Bagdi Lajos, aki a Niveus Consulting Group pályázatírási és tanácsadási üzletágával már folyamatosan egyeztet az ügyfelekkel, hogy mielőbb azonosításra kerüljenek a potenciális projektek és előkészítésre kerüljenek a pályázati anyagok.