A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) együttműködésben az Agrárminisztériummal és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal (Nébih) egy uniós előírással összhangban április 1-jén digitális tápértékjelölési rendszert indított a borászati termékekre. 

Az új európai uniós borcímkézési szabályok értelmében

a 2023. december 8. után gyártott és címkézett boroknál fel kell tüntetni a tápértékkel, az adalékanyagokkal és az összetevőkkel kapcsolatos információkat 100 milliliteres adagra lebontva.

Az új uniós előírások egyrészt segítik a fogyasztók tájékozódását, ugyanakkor adminisztratív terhet jelentenek a termelők számára.

Az agrártárca, a Nébih és a HNT együttműködésében gyors és egyszerű megoldást kínálnak azzal, hogy

a borosüvegen egy QR kódon keresztül a termékre vonatkozó információkat egy központi honlapon (winelabel.hu) teszi elérhetővé.

A borászok számára ez nem jelent többlet adatszolgáltatást, mivel a termékinformációk az engedélyezési eljárás során elérhető adatokból állnak össze.

Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára elmondta, a szőlő- és borágazatra már most is szigorú uniós szabályozások vonatkoznak, az eredetvédelemtől a jövedéki adózásig, valamint az élelmiszeripari előírásokig, ennek kiterjesztése ez az új uniós előírás is.

Elmondása szerint

a hegyközségi tagok alanyi jogon, térítésmentesen vehetik igénybe a szolgáltatást.

“Más országokban hasonló megoldások piaci alapon működnek; becslésünk szerint a kínált szolgáltatás piaci értéke megközelítőleg 300-500 millió forint, vagyis ekkora tehertől mentesülnek a borászatok” – tette hozzá.

Ismertette, hogy ezek a több nyelven elérhető, a borászati termékek részletes tápérték-adatait tartalmazó digitális címkék már a forgalombahozatali eljárás legelején, a végső származási bizonyítvány kiadásakor elkészülnek, így segítve a termelők gyorsabb piacra lépését az uniós piacokon. “A borászok feladata a QR kódot tartalmazó címke nyomtatása” – tette hozzá.

Továbbra is megmarad a hagyományos címkeelemek használata azon borászatok számára, amelyek a digitális platformokat nem kívánják, vagy nem tudják igénybe venni.

Brazsil Dávid hozzáfűzte: “A HNT és az agrártárca közös célja, hogy a szolgáltatást a stratégiai partnerszervezetek – kisüzemi sörfőzdék, pálinkafőzdék – részére is biztosítsa a jövőben, amennyiben az uniós jogszabályok ezt lehetővé teszik.”