Az Európai Unió A 2019-ben a drónok szabályozásával kapcsolatban átfogó szabályozási reformot hajtott végre annak érdekében, hogy a korábbi eltérő tagállami szabályozásokat felváltva harmonizált jogi keretet hozzon létre. Magyarországon a jogalkotó a 2021 január 1-jén hatályba lépett, a pilóta nélküli légijárművek üzemelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2020. évi CLXXIX. törvénnyel („Dróntörvény”) tett eleget jogharmonizációs kötelezettségének. A jelen cikkben röviden bemutatjuk a hatályos keretrendszert, és a Magyar Drón Koalíció működésével kapcsolatos aktuális fejleményeket.
Uniós szabályozási keretrendszer
Az Európai Bizottság a szabályozási reform keretében két rendeletet fogadott el:
- A pilóta nélküli légijármű-rendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról szóló 2019/945 (EU) rendelet: tartalmazza a drón-rendszerekre (ún. „UAS”), a távoli azonosításra szolgáló kiegészítők kialakítására és gyártására vonatkozó követelményekre, a drónok forgalmazására vonatkozó előírásokra, a megfelelőség-értékelési eljárásokra, valamint az EU-n kívüli üzembentartókra vonatkozó szabályokat.
- A pilóta nélküli légi járművekkel végzett műveletekre vonatkozó szabályokról és eljárásokról szóló 2019/947 (EU) rendelet: a drónröptetés, és az egyes drónműveleti kategóriák részletes szabályait állapítja meg.
A fenti rendeletek kötelezőek és közvetlenül alkalmazandóak, így a tagállamok kizárólag a kifejezetten a hatáskörükbe utalt kérdésekben alkothatnak saját szabályokat, amelyek lehetnek szigorúbbak, mint az uniós szabályok, de nem lehetnek azokkal ellentétesek.
Magyar jogi szabályozás
A Dróntörvény, nevétől eltérően, nem egy jogszabályban rendezi a drónhasználat kérdéseit, hanem a már hatályban levő jogszabályokat módosítja: ezek a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény, a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény és a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (Btk.).
A Dróntörvény elfogadását követően további két kormányrendelet került elfogadásra a drónok üzemeltetésére és reptetésére vonatkozó új szabályokat megállapító jogszabálycsomag részeként. Ezek a 38/2021 (II. 2.) kormányrendelet a pilóta nélküli állami légi járművek repüléséről („Drónrendelet”) és a 39/2021 (II. 2.) kormányrendelet az egyes légiközlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról.
A fentiek alapján a hatályos drónszabályozás polgári drónhasználat szempontjából kiemelten fontos elemei:
- a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (Lt.),
- a magyar légtér használatáról szóló 4/1998 (I. 16.) Kormányrendelet, és
- a légiközlekedési kötelező felelősségbiztosításról szóló 39/2001. (III. 5.) Kormányrendelet.
Drónnak minősülő légi járművek
A 2019/945 (EU) rendelet értelmében pilóta nélküli légi jármű (unmanned aircraft, röviden UA) – köznapi értelemben vett drón – minden olyan légi jármű, amely a fedélzetén tartózkodó pilóta nélkül üzemel vagy amelyet ilyen üzemmódra terveztek, és amely önálló vagy távirányítással történő üzemelésre képes. A hagyományos értelemben vett drónokon kívül ide tartozik pl. a távirányítható modellrepülőgép.
A magyar szabályozás ezen a definíción finomítva bevezeti a pilóta nélküli légi járművek kategórián belül a pilóta nélküli játék légijármű fogalmat olyan eszközökre, amelyek 120 g maximális felszálló tömeget nem érik el, adatrögzítő eszközzel nem felszereltek és a távoli pilótától 100 méternél nagyobb távolságra nem tudnak eltávolodni. A „játékdrónok” felhasználása szabadabb, és a dróntulajdonosokra telepített kötelezettségek egy része sem terheli a tulajdonosukat.
Nyilvántartásba vételi kötelezettség
A dróntulajdonosok kötelesek a drónt és a drón üzembentartójának adatait egy egységes nyilvántartási rendszerbe regisztrálni. A nyilvántartásba vételi kötelezettség súlyhatár nélkül kötelező, de nem vonatkozik a pilóta nélküli játék légi járműre.
A nyilvántartásba vételt csak az üzembentartó lakcíme vagy székhelye szerinti államban lehet megtenni. A nyilvántartási rendszer ugyanakkor az egész unióra kiterjed, így akit valamely tagállamban nyilvántartásba vettek, a többi tagállamban már nem szükséges regisztrálnia magát. A nyilvántartásba vételt az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál lehet kezdeményezni, legalább 10 nappal a tervezett használat megkezdése előtt.
A nyilvántartás az Lt. 17. § (4) bekezdés értelmében tartalmazza a tulajdonos természetes vagy jogi személy azonosító- és kapcsolattartási adatait, a drón gyártójának nevét, típusát, altípusát, sorozatszámát, és a légiközlekedési hatóság által generált nyilvántartási jelet. A nyilvántartási jelet a dróntulajdonos köteles jól látható helyre a drónra felhelyezni. Az eljárás díjköteles, az igazgatási szolgáltatási díj mértéke 2 ezer forint.
A drónműveletek kategóriái
A drónműveletek három kategóriája különböztethető meg: a) nyílt, b) speciális és c) engedélyköteles. A nyílt és speciális kategóriába tartozó műveleteket végző távpilóták alsó korhatára 16 év. Az egyes kategóriákra vonatkozó feltételeket a jelen cikk mellékletében foglaljuk össze.
Eseti légtérhasználat kijelölése
Lakott terület feletti drónhasználathoz eseti légtér kijelölése kötelező. A drónhasználat szabályai nem határozzák meg a lakott terület fogalmát, így arra a KRESZ általános szabályai irányadók. Ilyen esetekben az igényelt légtér felső határa a talajszint felett legfeljebb 120 méterben határozható meg.
Az eseti légtér kijelölése iránti kérelmet a katonai légügyi hatósághoz (Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztály) kell benyújtani a tervezett használat előtt legalább harminc nappal, a katonai légügyi hatóság által rendszeresített és a honlapján közzétett elektronikus űrlapon. A katonai légügyi hatóság elektronikus úton kommunikál a kérelmezővel. A kérelemnek tartalmaznia kell az érintett légtér pontos koordinátáit és a tervezett légtér-használat idejét, a légtérigénylő személyes adatait, valamint a kérelmezőnek nyilatkoznia kell arról is, hogy ismeri és tiszteletben tartja az alkalmazandó adatvédelmi jogszabályokat.
Weboldal és mydronespace alkalmazás használata
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. által üzemeltetett a drónok használatát támogató, az aktuális légtér információkat és egyéb korlátozásokat tartalmazó honlap és mydronespace mobilalkalmazás használata kötelező mindazok számára, akik drónt szeretnének használni.
A mydronespace applikációban a drónpilóták megjelölhetik a repüléssel érintett területet és valós időben nyomon követhetik a drónrepülések számára korlátozott és tiltott területeket.
A mydronespace alkalmazás használata az eseti légtér kijelöléstől független, így például az alkalmazást használni kell saját kertben vagy telken végrehajtott repülés esetén is. A mydronespace applikációban az eseti légtérben folytatott repülést is be kell jelölni.
Kötelező felelősségbiztosítás
Az új szabályok értelmében
minden dróntulajdonos köteles kötelező felelősségbiztosítást kötni.
A drón maximális felszállótömegétől függően a biztosításnak fedezetet kell nyújtania:
- 0,25 kg – 4 kg: biztosítási eseményenként legalább 3 millió forint és biztosítási időszakonként legalább 6 millió forint,
- 4 kg – 20 kg: biztosítási eseményenként legalább 5 millió forint, és biztosítási időszakonként legalább 10 millió forint,
- 20 kg felett: 10 millió forint.
A drónban bekövetkező kár megtérítése érdekében további biztosítás megkötése nem kötelező, de javasolt.
Beavatkozás a drón irányításába
A magyar légtérben az Lt. alapján arra jogosított szervek a drónokat detektálhatják, leszállásra szólíthatják fel, feltartóztathatják, elektronikai úton zavarhatják, valamint elektronikai vagy mechanikai úton földre kényszeríthetik, amelyet a drónnak azonnal követnie kell. Amennyiben nem engedelmeskedik a felszólításnak, abban az esetben a drónt a földre lehet kényszeríteni.
Szankciók drónok jogellenes használata esetén
- Légiközlekedési bírság. A drón üzemeltetésére vonatkozó szabályok megszegése esetén maximum 100 millió forintig (körülbelül 267 ezer EUR) terjedő légiközlekedési bírság kiszabását írja elő a Dróntörvény.
- Szabálysértés. Aki lakott terület felett jogosulatlanul drónt használ, illetve aki drón jogosulatlan használata során más lakásáról, egyéb helyiségéről, vagy ezekhez tartozó bekerített helyről jogosulatlanul hang- vagy képfelvételt készít, szabálysértést követ el, amely miatt maximum 150 ezer forint (körülbelül 400 EUR) szabálysértési bírság szabható ki.
- Tiltott adatszerzés: Aki drón jogosulatlan használatával más lakását, egyéb helyiségét, vagy ezekhez tartozó bekerített helyet megfigyeli és az ott történteket rögzíti maximum 90 napelzárással büntetendő. Súlyosabb megítélés alá esik az, aki a megfigyelés során készített hang- vagy képfelvételt a nagy nyilvánosság számára hozzáférhetővé teszi, amely egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. A fenti bűncselekmények kizárólag magánindítványra büntetendők.
Magyar Drón Koalíció
A szabályozási változások mellett 2021. május 4-én megalakult a Magyar Drón Koalíció, amelyhez eddig 96 tag csatlakozott. A Koalíció feladata egy hosszú távú drónstratégia kidolgozása, valamint állandó szakmai együttműködési fórum biztosítása a fejlesztők, a felhasználói oldalt képviselő piaci és állami szereplők, valamint az akadémiai és szakmai szervezetek számára.
A Koalíció 2021 júliusában tartott első plenáris ülésén megválasztotta 9 fős elnökségét, és szakmai munkacsoportok felállításáról döntött. A munkacsoportok 2021 augusztus közepétől kezdték meg tevékenységüket. A Koalíció aktív közreműködésével kialakítandó Drón Stratégia elfogadására előreláthatólag 2022 tavaszán kerülhet sor.
Melléklet – A drónműveletek kategóriái
Kategória | Kategóriafeltételek | Kötelezettségek |
Nyílt
(ezen belül A1, A2, A3 alkategória) |
a) a drón C0-C1 drónosztály besorolású[1], vagy saját építésű, és
b) drón maximális felszállótömege < 25 kg, és c) emberektől biztonságos távolságot tart és embertömeg felett nem repül át, és d) látótávolságon belül repül, távcső és egyéb segédeszköz nélkül észlelhető a drón, és e) nem szállít veszélyes árut, és nem szór le semmilyen anyagot, és f) a földfelszíntől maximum 120 m-re távolodik el, kivéve akadály kikerülése |
További engedély, tanúsítvány, nyilatkozat megtétele és kockázatértékelés nem szükséges. |
Speciális | a) maximális felszállótömege > 25 kg, és
b) a nyílt kategóriafeltételek egyike nem teljesül. |
Szükséges:
i. üzembentartási nyilatkozat[2], vagy működési engedély, vagy könnyű UAS-üzembentartói tanúsítvány (LUC), ii. kockázatértékelés, és iii. az üzembentartó köteles távpilótái számára iránymutatásokat kidolgozni, hogy azok minden műveletet az embereket és az állatokat zavaró hatások minimalizálásával hajtsanak végre. |
Engedélyköteles | c) egy jellemző mérete eléri vagy meghaladja a 3 m-t, és emberek gyülekezete feletti üzembentartásra tervezték, és
d) az alábbi feltételek legalább egyike fennáll: i. embertömeg felett repül, vagy ii. a művelet személyek szállítását is magában foglalja, vagy iii. a művelet veszélyes áruk szállítását is magában foglalja, ami baleset esetén nagy fokú kockázatot jelenthet harmadik felek számára. |
A speciális műveletkategóriára vonatkozó kötelezettségek mellett szükséges:
– tanúsítás, – az üzemben tartó tanúsítása, – a távpilóta engedélyezése, és – kötelező kockázatértékelés az üzembentartó által. |
[1] A C0-C1 osztályba tartozó pilóta nélküli légijármű-rendszerekre (“drón”) vonatkozó követelményeket a pilóta nélküli légijármű-rendszerekről és a pilóta nélküli légijármű-rendszerek harmadik országbeli üzembentartóiról szóló 2019/945 (EU) rendelet melléklete tartalmazza.
[2] Az Innovációs és Technológiai Minisztérium, Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztály – Pilóta Nélküli Légijármű Osztályán lehet benyújtani.