Dr. Balogh Virág: Gyerekreklámok – mit lehet és meddig lehet?

Két döntésében (http://www.gvh.hu/gvh/alpha?… és http://www.gvh.hu/gvh/alpha?…) is úgy határozott a Versenytanács, hogy az eljárás alá vont vállalkozások tisztességtelenül jártak el, amikor gyermekeknek szóló reklámjaikban közvetlenül vásárlásra szólították fel a gyermekkorúakat.

Az Fttv. “feketelistájának” 28. pontja szerint tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül reklámban gyermekkorúak közvetlen felszólítása a reklámozott áru megvételére, illetve igénybevételére vagy arra, hogy győzzék meg szüleiket vagy más felnőttet, hogy vásárolja meg számukra a reklámozott árut.

A Versenytanács álláspontja szerint mindkét vállalkozás ezen pontba ütközően alakította ki reklámozási gyakorlatát, amikor arra hívta fel, illetve motiválta a gyermekeket, hogy a hirdetett árukat megszerezzék.

A gyermekeknek szóló reklámozás sokszor és sok helyen megvitatott téma – a közösségi média és az újfajta kommunikációs eszközök megjelenésével ezek a viták vélhetően egyre hevesebbé fognak válni az elkövetkezendő években.

Egyes szektorokban (pl. a gyógyszer-iparágban) a gyermekeknek szóló reklámozás teljesen tilos – a gyermekek, lévén különösen sérülékeny fogyasztók, nyilván nem tehetőek ki olyan reklámoknak, amelyet az EU a felnőttek számára is szűk körben engedélyez. Más szektorokban Európán kívül konkrét kereskedelmi gyakorlatok tilalmára került sor, így a McDonalds több kaliforniai településen nem adhatja játékkal együtt a Happy Meal menüjét (http://articles.cnn.com/…-rudd-center?…).

A fenti “feketelistás” pont UCP-irányelvbe való ültetését számos vita előzte meg. A feketelistás pont minden egyes szavát elemezni volna szükséges ahhoz, hogy biztosan állíthassuk, mi is az, amit az európai jogalkotó tiltani kívánt. A világ több pontján zajló jogalkotási és jogalkalmazási törekvések alapján a gyermekeknek szóló reklámok korlátozását többek között megalapozhatja a gyermekek kiszolgáltatottsága, sérülékenysége, illetve az élelmiszerek reklámozása terén a gyermekkorúak egyre egészségtelenebb táplálkozási szokásai.

Minden gyermekreklám-korlátozás mögött azonban egy policy-alapú gondolkodás kell, hogy álljon, különösen azért, mert az Fttv. idézett pontja könnyen értelmezhető úgy, hogy a gyermekeknek szóló reklámozás tilos. A gyermekeknek szóló reklámozás az egyik legérdekesebb téma lesz a következő évek fogyasztóvédelmi gondolkodásában – kérdés, hogy a Versenytanács jelenlegi két döntését maga a Versenytanács és a piac hogyan értékeli az elkövetkezendőkben.