Az év elejétől változik a használt autók importjára vonatkozó szabályozás. A külföldről behozott járművek esetében ugyanis a fogyasztási adót februártól regisztrációs adó váltja fel.
Sok autókereskedő szerint az erről rendelkező törvény megalkotása nem volt körültekintő, mert az több szempontból diszkriminatív a használt autót importálókkal szemben.
Már tavaly is visszaesés volt tapasztalható a használtautó-imprortban, s az idén ez fokozódhat, mert január elsejétől már csak Euro 3-as környezetvédelmi besorolású motorral szerelt, tehát 1999 után gyártott gépkocsikat lehet vámkezeltetni. A szigorítás hírére decemberben napi 320 külföldről behozott autót vettek nyilvántartásba. Más új szabályozás is életbe lép jövőre: februártól a külföldről behozott autók esetében az import után nem fogyasztási adót kell leróni, ez az adófajta ebben az esetben megszűnik, helyette életbe lép az úgynevezett regisztrációs díj. Az imprtautóknál fizetendó új járulék nem fix, százalékos összegű, hanem differenciált: 90 ezer forinttól 1,6 millió forintig terjedhet.
Az újonnan bevezetett regisztrációs adóval kapcsolatban számos autókereskedő véli úgy, hogy az erről rendelkező jogszabály rá nézve diszkriminatív. Mert – állítják a kereskedők – amíg azok a természetes személyek, akik a fogyasztási adó alanyaként a személygépkocsit terhelő fogyasztási adót a névre szóló vámhatósági határozat alapján megfizették, mentesülnek a regisztrációs adó fizetésétől, míg a jogi személyeknek, vagy jogi személyiség nélküli szervezeteknek – tehát például az autókereskedőknek – az új törvény ezt nem biztosítja.
A használt autókat importáló vállalkozások üzleti döntéseiket a fogyasztási adóról szóló rendeletek figyelembe vételével hozták meg az elmúlt időszakban. Mivel Magyarországon több hónapig tart a vámkezelés, ezért az év végéig importált autókat jó esetben február végére lehet vámkezelni. Ezért a rendelet hatályba lépésének időpontjáig, 2004 február elsejéig lehetetlen a 2003 decemberében importált személygépkocsikat forgalomba helyezni, illetve rendszámmal, forgalmi engedéllyel ellátni. Ezen új rendeletet az üzleti élet szereplői korábbi hivatalos megnyilatkozások alapján az EU-csatlakozás időpontjára, azaz 2004 május elejére várták. Ezt támasztja alá, hogy az új autók importját, érthetetlen módon a használt autókétól elválasztván, az EU-csatlakozás időpontjától, várhatóan 2004 május elsejétől rendelik e törvény hatálya alá.
Vitákra ad okot törvénynek a gépkocsi forgalomba helyezésére vonatkozó megfogalmazása is. A vámkezelést megelőző kötelező vizsgálat során jelenleg hathónapos, korábban korlátlan érvényességű úgynevezett egyedi forgalomba helyezési engedélyt állítottak ki. Ezzel megvalósul a forgalomba helyezés. Az autókereskedők szerint a hathónapos időtartam ideje alatt lehetővé kellene tenni a tulajdonosnak vagy importőrnek a 2003. december 13. előtti, vagyis az eredeti feltételekkel a rendszám és a forgalmi engedély átvételét. Amennyiben ezt nem így lesz, akkor a már befizetett fogyasztási adó és regisztrációs adó különbözete a fogyasztási adónak akár 10-15-szöröse is lehet – figyelmeztetnek a használtautó-importtal foglalkozó, s az üzleti csődtől tartó kereskedők.
Egy átlagos, 1500 ccm-s, Euro2 motorral felszerelt autó tulajdonosát -importőrét az eddigi fogyasztási adó 40-60 ezer forint plusz 25% ÁFÁ-val terhelte. A regisztrációs adó alkalmazásával ezen összeg 400 ezer forint plusz ÁFÁ-ra módosult. Ez a különbség egy átlagos, nem luxus, 1800-2000 ccm-s benzines családi autónál a következőképp alakul: a korábbi 100-150 ezer forint plusz ÁFA helyett, egymillió-hatszázezer forint plusz ÁFÁ-t, azaz kétmillió forintot kell fizetni. Tehát az ilyen – 1996-1999 között gyártott – személygépkocsikat jelenleg raktározó, vagy vámkezelés alatt tartó importőr az 1800 ccm feletti személygépkocsiknál hozzávetőlegesen 1.6 millió forintot, az ennél kisebb motorral szereltnél körülbelül 300 ezer forint veszteséget könyvelhet el autónként.