Ahhoz, hogy megállapítsuk, egyáltalán sikeres-e egy online marketing kampány, mindenképpen mérésekre van szükség. Ki kell tűzni egy célt, amelyet a kampánnyal el szeretnénk érni, majd meg kell határozni azokat a mérőszámokat, mérési pontokat, amelyek megmutatják, hogy ezt a célt elértük-e. Fontos tehát, hogy mit mérünk és az is, hogy hogyan. Ennek járunk utána ebben a cikkben. (X)
Mi legyen a méréshez használt eszköz?
Szerencsére mindenkinek rendelkezésére áll egy kiváló, ugyanakkor ingyenes mérőeszköz, a Google Analytics. Ahhoz, hogy ez megfelelően működjön, egyedileg azonosítani kell az oldalakat, egyedi URL-ek segítségével, ezt ki kell egészíteni különböző paraméterekkel, amelyekből az Analytics tudni fogja, honnan érkeztek a látogatók, melyik kulcsszóra érkezett a legnagyobb forgalom és hasonló információkat. Ezt a módszert UTM paraméterezésnek nevezzük. Ez mindenképpen szükséges a megfelelő mérésekhez, akár e-mail marketing kampányról, akár Facebook-hirdetésekről van szó.
Az UTM paraméterezés használata egyes kampánytípusoknál
A Google Ads-be ez a paraméterezés be van építve, ott nem kell vele külön foglalkozni. Facebook-hirdetések és posztok esetén is van automatizmus, de egyedi paraméterezést is lehet használni. Ehhez igénybe vehetjük a Google URL-builder szolgáltatásait, amely az adatok megadása után létrehozza a felparaméterezett egyedi URL címet.
A hírlevelek esetén saját magunknak kell gondoskodni, hogy a felparaméterezett linkeket helyezzük el a levélbe, például annak megállapítására, hogy a levél elején, közepén vagy végén elhelyezett linkre kattintottak. A hírlevélküldő ezt már nem fogja megmutatni. A legtöbb szoftver csak azt tudja mérni, hogy az adott hírlevelet megnyitották-e.
Hírlevelek esetén is lehet A/B teszteket végezni a címsorok és egyes elemek variálásával, ebben az esetben is fontos az UTM paraméterezés, hogy tudjuk, melyik variáns hozta a legjobb eredményeket.
Külső weboldalakon elhelyezett bannerhirdetés esetén a paraméterek tartalmazhatják, melyik banner, melyik formátum volt, amelyikre rákattintottak, és így később is lehet követni, hogy az adott oldalról jött látogatók vásároltak-e, tehát megéri-e az adott oldalon hirdetni.
A Toptarget Online Marketing Ügynökség mind a kampányok megtervezésében, mind a mérések elvégzésében és kiértékelésében segítségünkre lehet, hogy a kampányok sikeresebbek legyenek.
Az URL-buildernek a következő információkat kell megadni:
- Cél URL
- Forrás: a link elhelyezése, tehát a kattintás helye például: külső weboldal
- Médium: a közvetítő közeg, hírlevél, banner, hirdetés, stb.
- Kampány: a kampány elnevezése
- Kulcsszó: a Google Ads-ben adott kulcsszó
- Tartalom: Bármilyen más kiegészítés, amely segít a beazonosításban