Három héten belül a második súlyos büntetést szabta ki a Gazdasági Versenyhivatal a Magyar Telekomra, mert a társaság megtévesztette a fogyasztókat. Amíg január végén 350 millió forint volt a büntetés mértéke, ezúttal ennek majdnem a dupláját, 670 millió forintot kell kifizetnie a vállalatnak.
„A frissen kiszabott bírság jól illeszkedik a távközlési cégek milliárdos összegekre rúgó megbüntetésének sorába, hiszen a Telenort 1,8 milliárd forintra, míg a Vodafone-t 1,2 milliárd forintra büntette nemrégiben a Versenyhivatal” – fogalmaz Bitai Zsófia reklámjogász, a Collegium Bitai & Partners nemzetközi ügyvédi iroda vezető ügyvédje.
Megtévesztett vásárlók
A Gazdasági Versenyhivatal szerint alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére az a reklámkampány, amely során a Magyar Telekom azt sugallta a lakossági ügyfeleinek, hogy a nulla forintos, vagy kedvezményes készülékekért csupán a reklámban feltüntetett árat kell kifizetni.
A reklámból azonban nem derült ki, hogy a telefonkészülékek megvásárlása során az ügyfelek olyan tarifacsomag választására is kötelesek, amelynek havidíja tartalmazza a telefonok árának egy részét is. Így a hirdetés alapján nem tudhatták meg a fogyasztók, hogy mekkora az előfizetésbe beépített ár-rész, tehát a készülékek tényleges ára sem derült ki.
A GVH azt is megállapította, hogy a kétéves hűségidő alatt a NEXT S csomag esetén 36 ezer forinttal, míg a NEXT M csomag esetén 96 ezer forinttal fizethettek többet azok az ügyfelek, akik készüléket vásároltak, mint azok, akik ezekre az előfizetésekre készülékvásárlás nélkül szerződtek. Ez a különbség az oka annak, hogy megtévesztő a reklám állítása, amely nagy kedvezményt, illetve 0 forintos készülékárat ígért.
Elrettentő hatás
Bitai Zsófia verseny- és reklámjogi szakjogász rámutat arra is, hogy a GVH tíz évre visszamenőleg vizsgálhatja, hogy történt-e hasonló vagy ugyanilyen jogsértés a társaságnál. Fontos tudni, hogy ilyenkor a Versenyhivatal nem csak saját korábbi megállapításait, hanem a vizsgált cégnél más hatóságok által megállapított jogsértéseket is figyelembe veszi. Mivel a Magyar Telekomnál a közelmúltban már állapítottak meg hasonló jogsértést, a büntetés összege is emelkedett.
A bírság kiszabása során a hatóság nagy figyelmet fordít arra, hogy a bírságnak megfelelő elrettentő hatása legyen, így a bírság alapösszegének növelésére kerülhet sor az olyan vállalkozásoknál, amelyek különösen nagy árbevételt érnek el és számukra az eredetileg kalkulált összeg megfizetése nem jelentene érzékelhető terhet.
Csökkenthető a büntetés
A GVH kiemelt feladatának tekinti az önkéntes jogkövetésre történő ösztönzést is. Ennek egyik eszköze a jogsértések megelőzését, feltárását és kezelését szolgáló megfelelési, úgynevezett compliance programok kidolgozásának és alkalmazásának ösztönzése.
Bitai Zsófia szerint az ilyen programok megvalósítása arra kötelezi a cégeket, hogy már a reklámkampányok üzeneteinek kidolgozásakor ellenőrizzék azok megfelelését a vonatkozó reklámjogi előírásoknak, és így elkerüljék a jogsértés elkövetését vagy jelentősen csökkentsék a büntetést.