Az EU egész területén megvizsgált fogyasztói honlapok arról tanúskodnak, hogy az online vásárlás során sok fogyasztó nem talál egyértelmű információkat az árakról és az árengedményekről. Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok közzétették annak az uniós szintű vizsgálatnak az eredményeit, amelynek során 560, számos árut, szolgáltatást és digitális tartalmat – például ruházatot vagy lábbelit, számítógépes szoftvert vagy különféle szórakoztató rendezvényekre szóló jegyeket – kínáló e-kereskedelmi honlapot világítottak át.
A weboldalak mintegy 60%-a esetében derült fény az uniós fogyasztóvédelmi szabályok betartásával kapcsolatos szabálytalanságokra, elsősorban az árak és a különleges ajánlatok prezentálása tekintetében.
Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Az online vásárlás számos lehetőséget kínál a fogyasztók részére. A weboldalak több mint fele azonban szabálytalanságokat tartalmaz, különösen az árak és a kedvezmények reklámozásának módját illetően. Véget kell vetni ennek a gyakorlatnak, amely gyakran összezavarja a fogyasztókat, és magasabb árakhoz vezet, mint amilyenen vásárolni szándékoztak. Megdöbbenéssel tölt el az ilyen problémákat mutató weboldalak nagy száma – remélem, hogy ezek nem szándékosak. Az online kereskedők kötelesek teljes mértékben tiszteletben tartani az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat. A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok a Bizottság segítségével most megteszik a szükséges lépéseket az ilyen tisztességtelen üzleti gyakorlatok megszüntetésére.”
Az árengedményeket kínáló honlapok több mint 31%-a esetében a fogyasztóvédelmi hatóságok azt gyanították, hogy a különleges ajánlatok nem valódiak, vagy nem találták egyértelműnek a kedvezményes ár kiszámításának módját.
211 weboldalon a fizetéskori végső ár magasabb volt, mint az eredetileg kínált ár. Ezeknek a kereskedőknek a 39%-a nem nyújtott megfelelő tájékoztatást a kézbesítéshez, a fizetési módokhoz, a foglalási díjakhoz és egyéb tényezőkhöz kapcsolódóan felmerülő elkerülhetetlen pluszköltségekről. Az uniós fogyasztóvédelmi jog arra kötelezi a kereskedőket, hogy az árakat olyan módon tüntessék fel, hogy azok már tartalmazzák az összes kötelező költséget, ha pedig az ilyen költségeket nem lehet előre kiszámítani, azok meglétét legalább egyértelműen jelezni kell az ügyfél számára.
A tájékoztatási követelménnyel kapcsolatos további szabálytalanságok:
Az ellenőrzött 560 weboldal 59%-a esetében a kereskedők megszegték azon kötelezettségüket, hogy az online vitarendezési platform (OVR-platform) oldalára vezető, könnyen elérhető linket tüntessenek fel, ami pedig kötelező az uniós jog alapján. Az OVR-platform lehetővé teszi a fogyasztók és a kereskedők számára, hogy bírósági eljárás nélkül rendezzék vitáikat.
A honlapok csaknem 30%-a esetében szabálytalanságokat találtak a fogyasztók elállási jogáról történő tájékoztatás módjával kapcsolatban. Az uniós jog szerint a fogyasztók számára egyértelmű tájékoztatást kell nyújtani az online vásárlás alkalmával őket megillető elállási jogról.
Következő lépések
A fogyasztóvédelmi hatóságok szükség esetén a rendelkezésükre álló nemzeti végrehajtási eljárások alkalmazása révén fogják biztosítani, hogy az érintett kereskedők teljes mértékben megfeleljenek a követelményeknek.
Háttér
Az uniós jognak köszönhetően az EU-n belül minden fogyasztónak joga van ahhoz, hogy az online vásárlás megtörténte előtt egyértelmű, pontos és érthető tájékoztatást kapjon a kereskedőtől az adott árura vagy szolgáltatásra vonatkozó legfontosabb információkról. Ennek a tájékoztatásnak olyan szempontokat kell tartalmaznia, mint a termék jellemzői, az adókat tartalmazó ár, a szállítási költségek, valamint az elállási vagy felmondási jog megléte.
A Bizottság a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat segítségével minden évben koordinálja egyes honlapok átvilágítását. Ez a hálózat 30 ország (28 uniós ország, Norvégia és Izland) nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságait fogja össze, amelyek az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok érvényesítéséért felelősek az EU területén.
Az átvizsgálást az elmúlt év novemberében 24 uniós tagállamban, valamint Norvégiában és Izlandon végezték el a fogyasztóvédelmi hatóságok.
A weboldalak uniós szintű átvilágítása (átfogó vizsgálata) többféle ellenőrzést tartalmaz, melyeket különböző országok fogyasztóvédelmi hatóságai egyidejűleg folytatnak le. Az ellenőrzések feltárják, hogy a kereskedők tiszteletben tartják-e az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat. Amennyiben az ellenőrzések az uniós fogyasztóvédelmi jog potenciális megsértését tárják fel, a fogyasztóvédelmi hatóságok kapcsolatba lépnek a felelős vállalkozással, és felszólítják a jogsértés megszüntetésére. A korábbi online ellenőrzési akciók a következő területekre irányultak: légitársaságok (2007), mobil tartalomszolgáltatás (2008), elektronikai cikkek (2009), internetes jegyvásárlás (2010), fogyasztói hitelek (2011), digitális tartalmak (2012), utazási szolgáltatások (2013), az elektronikai cikkekre vonatkozó garanciák (2014), a fogyasztók jogairól szóló irányelv (2015), az utazási ágazatban használatos összehasonlító eszközök (2016), valamint távközlési és egyéb digitális szolgáltatások (2017).