A bírósági design az ügyfelek szükségleteire épít – hangzott el az immár hatodjára megrendezett Bíróságok és Kommunikáció Nemzetközi Konferencián. Bíróság mint márka, online kommunikáció, ügyfélelégedettség – ezekről a témákról tartott izgalmas szakmai tanácskozást az Országos Bírósági Hivatal a Magyar Igazságügyi Akadémián 16 ország 100 résztvevőjével. A konferencia alapvető célja a belső és külső kommunikációs jó gyakorlatok megosztása.

Barcza Dániel, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) rektor-helyettese dizájn experience témában tartott programindító beszédet. Elmondta, a dizájner látásmód lényege, hogy az emberek szükségleteire épít. A rektor-helyettes hangsúlyozta, hogy az OBH és a MOME közösen dolgozik a felhasználóbarát környezet kialakításán és az ehhez szükséges feltételek megteremtésén. Ennek egyik legjobb példája az ügyfélcentrumok kialakítása, melyből a második szeptember végén nyílt meg Szigetszentmiklóson.

Michael Korhonen, az Európai Igazságügyi Képző Hálózat (EJTN) sajtófőnöke a brandépítés témakörében elmondta, a márkához szükséges a közönség, a célok, a szolgáltatások, előnyök meghatározása, logó tervezése. A márka nemcsak egy nevet jelent, hanem együtt él a szolgáltatásaival, a bíróságok esetén például a sajtóközleményekkel, hírekkel, ítéletekkel. Éppen ezért a kommunikáció során kulcsszavakkal, előre meghatározott üzenetekkel és eszközökkel kell dolgozni. 

Bőhm Kornél kríziskommunikációs szakértő szerint a márka egy elvárásokkal teli ígéret, amit előhívhat egy hang, egy szín, egy kép, egy szolgáltatás. Tapasztalata szerint az ügyfelek számára a márka úgy marad meg, ahogy először találkoznak vele. A bírósági márka tekintetében az infografi

William Valasidis, az Európai Unió bíróságának (EUB) sajtófőnöke az online bíróságok kapcsán az EUB kommunikációját mutatta be. A XXI. században a bíróságok online kommunikációja kerül egyre inkább előtérbe. Az EUB elsősorban a weboldalán keresztül kommunikál, ahol minden olyan információ elérhető, amire az ügyfélnek szüksége lehet. Újdonságot jelentenek a honlapon található tájékoztató filmek is.

Dédesi Laura, az OBH Kommunikációs és Kapcsolattartási Főosztály főosztályvezetője és Remes Gábor, a Fővárosi Törvényszék Közigazgatási Kollégiumának csoportvezető bírája az online kommunikáció lehetőségeiről tartottak előadást. Elmondták, a mai rohanó világban a kommunikációs eszközök határtalanok, a folyamatosan fejlődő digitális világ behálózza mindennapjainkat. Természetesen figyelni kell a kommunikáció során a célcsoportra is, a generációk kommunikációs szokásainak tanulmányozása nélkülözhetetlen. Például a Z generáció tagjai “digitális bennszülöttek”, ha velük akarnak a bíróságok kommunikálni, használniuk kell az új kommunikációs csatornákat is.

Kaisa Teivaanmäki, a finnországi Kainuu Kerületi Bíróság bírája a Rovaniemi fellebbviteli bíróság minőségbiztosításának modelljét mutatta be. 2003-2006 között alakították ki a minőségbiztosítási teljesítményértékelési rendszert. Minden évben létrehoztak egy minőségbiztosítási munkacsoportot bírósági dolgozókból, ők végezték az ügyfél-elégedettségi felméréseket. A finn bíró kiemelte, a felmérések kiértékelése alapján létrehoztak egy fejlesztési tervet

Fülöp Natasa, OBH-ba beosztott bíró és Simon Mária, az OBH Elnöki Kabinetjének főtanácsadója a magyar bíróságok ügyfél-elégedettség méréseiről tartott előadást. Az ügyfelek szemüvegén keresztül vizsgálták meg, milyen igények merülhetnek fel a bíróságok nyújtotta szolgáltatásokkal szemben. Kiemelték: a gyors, szakszerű és közérthető információátadás a legfontosabb. Kitértek rá, hogy a magyar bíróságok tájékoztató kiadványokkal, animációs filmekkel, videókkal is segítik az ügyfeleket. 

A második napon a három téma mentén szerveződött workshopokban folyt a munka.

Fotók: OBH

Videó-összefoglaló:

A VI. Bíróság és Kommunikáció Nemzetközi Konferencia a külföldi előadók szemével – videó: