„Egyet fizet, kettőt kap”, „karácsonyi kuponnapok”, „30 napos pénz visszafizetési garancia” és még lehetne hosszan tovább sorolni a kereskedők hangzatos akcióit a karácsonyi ünnepek közeledtével. Sokan azonban – azért, hogy elkerüljék a bevásárlóközpontokban való tömeget és tumultust – inkább az online vásárlást választják. Az alábbiakban a legfontosabb tudnivalók következnek, melyek ismerete nagyban segít eligazodni mindenkinek az internetes vásárlás útvesztőiben
1. Megbízható-e a webáruház? Ellenőrizzük a cég hátterét!
Internetes vásárlásnál kiemelten fontos, hogy ismerjük a webáruházat vagy webshopot működtető cég adatait. Ahogyan hagyományos, üzletben történő vásárlásnál egyértelmű, hova kell visszavinni a terméket reklamáció esetén, úgy online rendelés esetén is tisztában kell lenni a cég székhelyével, illetve további elérhetőségeivel (e-mail cím, ügyfélszolgálat telefonos elérhetősége stb.). Kezeljék tehát fenntartással a fogyasztók az olyan vállalkozásokat, ahol nincsenek megadva, vagy egyértelműen feltüntetve a weboldalt üzemeltető cég adatai!
2. Szállítási feltételek és fizetési módok
Decemberben a legtöbben már a karácsonyi ajándékoknak szánt termékeket rendelik meg online, így fontos, hogy azok időben megérkezzenek a rendelést leadó fogyasztóhoz. Éppen ezért – még a termékek kiválasztása előtt – érdemes a szállítási feltételeket áttanulmányozni, hiszen nem mindegy, hogy a webáruház hány napon belül vállalja teljesíteni a megrendelést, figyelembe véve azt az esetet is, ha például külföldről érkezik a csomag. Gyakori, hogy nincs raktáron egy-egy népszerű termék, ekkor érdemes azzal is számolni, hogy akár több héttel is csúszhat a szállítás várható időpontja. Figyeljünk a részletekre is, például, hogy milyen szállítási módot ajánl a webshop (van-e szerződött csomagküldő partnere, esetlegesen saját szállítókkal dolgozik, vagy épp a Magyar Postával szállíttat stb.). Ugyanez a helyzet a fizetési módokkal, tájékozódjunk körültekintően ebben a témában is! A fogyasztók többsége még mindig az utánvét lehetőségét preferálja a legjobban, (ha az adott cég ezt biztosítja), hiszen ekkor nem lehet gond, mert csak a termék átvételét követően kell fizetni.
3. Hogyan járjunk el a termék átvételekor?
A fogyasztók sokszor sietősen veszik át a részükre kiszállított csomagot, de ezt utóbb hamar megbánhatják. Célszerű ezért a szállítást teljesítő futárt (vagy postai kézbesítőt) megkérni, hogy várja meg, amíg a csomag felbontásra kerül, és a fogyasztó le tudja ellenőrizni annak tartalmát, illetve meg tud győződni a benne lévő termék sértetlenségéről. Ugyanekkor arra is érdemes figyelni, hogy a termékhez kapcsolódó szükséges dokumentumok (pl. számla, jótállási jegy, használati útmutató stb.) megtalálhatóak-e a csomagban. Természetesen a későbbiek során is van lehetőség minőségi kifogással élni a kereskedő felé, hiszen a csomag kibontásakor még nem lehetséges a termék alapos megvizsgálása. Egyebekben internetes vásárlás esetében is megilleti a fogyasztókat a kellékszavatosság, a jótállás, és a termékszavatosság joga.
4. Elállási jog – lehet a termék kézhezvétele előtt is gyakorolni?
Kiváltképp aktuális ez a kérdés, hiszen sokan futnak versenyt az idővel, és adják le rendeléseiket a karácsonyt megelőző utolsó pillanatokban. Ilyenkor, ha nem érkezik meg időben a termék, beszerzik máshonnan a fa alá szánt ajándékot a fogyasztók. De mi a helyzet ilyenkor az eredeti, korábbi rendeléssel/vásárlással? Az ide vonatkozó jogszabály (45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet, továbbiakban: kormányrendelet) alapján joga van a fogyasztónak ilyen esetben is – a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban – gyakorolni az elállási jogát. A vállalkozásnak pedig kötelessége ekkor is haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül visszatéríteni a vételár teljes összegét, amennyiben az korábban megfizetésre került a részére. Gyakori, hogy nem tudják a fogyasztók vagy elkerüli a figyelmüket az a szabály, hogy a kereskedő, elállás bejelentése esetén, a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza a vételárat, a jogszabály szerint. Azaz ha valaki egy 25.000.-Ft-os termék vételárát, 20.000.-Ft átutalásával és 5.000.-Ft értékű vásárlási utalvány felhasználásával fizette ki, akkor a cég – elállás esetén – ugyanezen módon fizeti vissza a vételárat a fogyasztónak.
5. Van-e különbség? Céges kontra magánszemélyek online vásárlásai
Szintén gyakori, hogy a fogyasztók nincsenek tisztában azzal, hogy ha céges online vásárlás történik – azaz amikor a vevő cégre kér számlát – akkor a vállalkozás nem minősül fogyasztónak. Ez azt jelenti, hogy a már említett kormányrendelet szerinti 14 napos indokolás nélküli elállási joggal sem élhetnek a cégek. A kormányrendelet hatálya tehát csak a fogyasztó és a vállalkozások egymással kötött szerződéseire terjed ki. Fontos azonban megjegyezni, hogy a webáruházak közül sokan, fogyasztóbarát üzletpolitikát gyakorolva, nem tesznek különbséget magánszemélyek és cégek vásárlásai között, így lehetőséget biztosítanak a 14 napos elállási jog gyakorlására mindenkinek (pl. jogi személyeknek, gazdasági társaságoknak is stb.).
6. Elállás alóli kivételek
Nem élhetnek a fogyasztók az internetes vásárlásoknál szabályozott 14 napos indokolás nélküli elállási jogukkal néhány esetben. Azért, hogy ne csak utóbb szembesüljenek ezekkel, nem árt ismerni a kivételeket. Nem gyakorolhatják tehát a fogyasztók elállási jogukat az egyedileg, kifejezett kérésükre előállított termékeknél (pl. saját fényképpel ellátott kispárna, bögre stb.), gyorsan romlandó termékek esetében (pl. vágott virág, torta stb.), csomagolás felbontása után: higiéniai vagy egészségvédelmi okból vissza nem szolgáltatható termékek esetében (pl. különböző kozmetikumok, étrend kiegészítők stb.), valamint lemezen tárolt szerzői műveknél (CD, DVD) szintén a csomagolás felbontása után. A jogszabály alapján továbbá nem illeti meg a fogyasztókat elállási jog, fuvarozásra (pl. repülőjegy-foglalás), ahogyan szállásnyújtásra sem (pl. hotelszoba foglalás). Sokan nem tudják, de szabadidős szolgáltatások igénybevételére irányuló online szerződéseknél (pl. koncertjegy, belépőjegy megrendelése), is kizárt az elállás, ha a felek a teljesítésre vonatkozóan előre meghatározott időpontot vagy határidőt kötöttek ki.