Hallani olyan webáruházakról, amelyek előre kérik a fogyasztók pénzét, és miután a fogyasztó kifizette a termék árát, a vállalkozás eltűnik. Egy kis körültekintéssel a fogyasztók sok bosszúságtól kímélhetik meg magukat!
A webáruházaknak egy sor információt meg kell adniuk magukról a honlapjukon. Így ide tartozik többek között a vállalkozás neve, székhelyének postacíme, e-mail címe, stb. Ha ezek az adatok hiányoznak, akkor az gyanúra adhat okot. Tájékoztatást kell adni továbbá a fogyasztókat megillető tizennégy napos indokolás nélküli elállási jogról, annak feltételeiről.
Célszerű azt is ellenőrizni, hogy más fogyasztóknak volt-e már rossz tapasztalatuk az érintett céggel. Ma már számtalan webes boltnak van saját közösségi oldala, ahol a vásárlók meg tudják osztani egymással a különböző véleményeket. Ha esetleg elmarad a kiszállítás, vagy például a fogyasztó nem kapja vissza időben a pénzét, akkor erről a károsultak rendszerint különböző írásos bejegyzésekben számolnak be. Amennyiben ilyen bejegyzésekkel találkozik a fogyasztó, meglehet, hogy érdemes más webáruházat választani. Célszerű leellenőrizni az előbb említett bejegyzéseket például az erre lehetőséget biztosító internetes keresőoldalakon. Vannak ugyanis kifejezetten olyan fogyasztóvédelmi blog oldalak vagy más internetes elérhetőségek, amelyekre az érintett cégek felkerülnek vagy felkerülhetnek. Ilyen, nyilvános „feketelisták” például a békéltető testületek által közzétett listák, vagy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által létrehozott, www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu internetes oldal.
Nem árt óvatosnak lenni a Facebook-on történő internetes vásárlás esetén! A tapasztalatok szerint a fogyasztók a közösségi oldalon számtalanszor pórul jártak és járnak. Nem világos például előttük az, hogy az érintett közösségi oldal üzemeltetője magánszemélyként vagy vállalkozásként jár-e el. Ez azért lényeges, mert például az utóbbi esetében sokkalta nagyobb védelem illeti meg a fogyasztót, így például tizennégy napos, indokolás nélküli elállási jogot érvényesíthet (bizonyos kivételekkel), amennyiben a vásárlás az Európai Unión belül történt.
Online vásárlással kapcsolatos jogsértés esetén a fogyasztóvédelmi hatóság tud eljárni, míg pedig az egyedi vitás ügy megoldása érdekében a fővárosi és a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez lehet fordulni segítségért.
Utóbbi esetben egyúttal igénybe vehető az online vitarendezés is, amellyel megspórolható a békéltető testületek előtti személyes megjelenés. Az onine vitarendezés lehetősége ITT elérhető.