A weboldalak keresőoptimalizálása sok idő- és munkaráfordítást igényel, amelyet a legtöbb vállalkozás kiszervez keresőoptimalizálásra szakosodott vállalkozásoknak. A SEO cégek a munkájuk során gyakran teljesen átalakítják a weboldalt, beleértve annak szerkezetét, szövegeit, technológiáját is. A SEO-t végző vállalkozás oldaláról pedig gyakran felmerül a kérdés, hogy vajon ez az egyébként bonyolult szellemi tevékenység szerzői jogi védelemben részesülhet-e? Védi-e őket bármilyen jogi oltalom?
A kérdés megválaszolásában dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda szerzői joggal foglalkozó partner ügyvédje volt segítségünkre.
Mi történik a weboldallal a SEO-ban?
A keresőoptimalizálás mára többtényezős, összetett és hosszadalmas folyamattá vált, amelynek célja a keresőmotorok (túlnyomórészt a Google) találati listájában a minél előrébb történő megjelenés. Ezt mára már rengeteg dolog befolyásolja, a tartalom hossza, minősége, szóhasználata, címsorai, a kulcsszavak, az oldal látogatottsága, az ott eltöltött idő, a weboldalra mutató jó minőségű külső linkek száma, a honlap technikai felépítése, sebessége, reszponzivitása, a honlapon belüli duplikációk, átirányítások, a közösségi média beágyazottsága az oldalba, menürendszer, linkstruktúra. A Google algoritmusai ráadásul évente megközelítőleg 500-szor módosulnak, és nem is nyilvánosak, így folyamatos utánkövetésre, módosításra van szükség a portálokon. A SEO szakemberek a fenti technikákkal, munkákkal jelentősen átalakítják a weboldalt, és teszik mindezt egyrészt nem látható technológiai szinten, másrészt pedig a látogatók által is érzékelhető módon, a honlap külső megjelenésében és tartalmában is megjelenítve.
„Szerzői jogi szempontból vizsgálva a kérdést megállapítható, hogy a technológiai, műszaki szintű módosítások és a tartalmi változást előidéző módosítások jogi megítélése egymástól eltér.” – mondta el dr. Horváth Katalin.
A technológiai jellegű módosítások nem védettek
Akármekkora szellemi teljesítményt igényelnek is, a weboldal technikai, műszaki jellegű módosításai, hacsak nem járnak jelentős programozói, szoftverfejlesztői munkával, nem védettek a szerzői jog által. Ide tartozik például a weboldal technológiai értelemben vett reszponzívvá alakítása, sebességének növelése, technikai felépítése, az oldalon történő átirányítások, linkstruktúra kialakítása, a közösségi média beágyazása az oldalba. Az oldalra mutató külső linkek számának, minőségének növelésével kapcsolatosan elvégzett munka is ugyanebbe a körbe tartozik. Ezek olyan praktikák és tevékenységek, amelyek bár jelentős munkaráfordítással és szellemi munkával járnak, mégsem felelnek meg a szerzői mű fogalmának, ugyanis nem hoznak létre egyéni, eredeti jellegű irodalmi, tudományos vagy művészeti alkotást. Ezek olyan funkcionális beállítások, módosítások, amelyek legfeljebb ötletnek minősülnek, amelyeket pedig a szerzői jog nem véd, akármennyire hatásosak is.
A tartalmi módosításokat védheti a szerzői jog
A keresőoptimalizálás során azonban a weboldal tartalma is jelentős átalakuláson mehet át. Ezek a módosítások érinthetik a honlap grafikai kialakítását, a weboldalon megjelenő szövegeket, a menüstruktúrát. A SEO munka minimuma a honlap tartalmával kapcsolatosan a honlapon elérhető szövegek kulcsszavazása, megfelelő kulcsszavak kiválasztása és megfelelő mennyiségben, elosztásban történő szerepeltetése, amely a szöveg – általában kismértékű – átírását teszi szükségessé. Amennyiben a tartalommal kapcsolatos munka ebben ki is merül, a SEO ezen tevékenysége nem esik szerzői jogi oltalom alá, mivel ennek eredményeként a SEO-t végző vállalkozás nem hoz létre önálló egyéni, eredeti jellegű irodalmi művet.
Ha azonban a SEO eredményeképpen maga a SEO szakember állít elő a honlapon megjelenő tartalmat, amely túlmutat a meglévő szövegek kulcsszavazásán vagy stílusának javításán, akkor előfordulhat, hogy szerzői jogilag védett tevékenységet végzett. Tipikusan ilyen eset az úgynevezett copywriting tevékenység, amikor a SEO szempontokat figyelembe véve teljesen átírásra kerül a honlap szövege – emelte ki dr. Horváth Katalin. A copywriting során nem csupán kulcsszavazás történik, hanem magát a mondanivalót fogalmazzák újra a keresőoptimalizálás szempontjainak megfelelően, amelybe beletartozik a mondatszerkezetek átalakítása, egyszerűsítése, rövidítése, a szóhasználat átlagfogyasztó számára is közérthetővé tétele, a bonyolult nyelvtani szerkezetek egyszerűsítése, mindezek mellett pedig a kulcsszavak megfelelő helyeken és mennyiségben történő használata, figyelemmel a duplikáció elkerülésére is. Ez a fajta szöveg újraírás pedig már eredményezhet egy olyan új szöveget, amely az eredeti honlap szövegtől eltérő, új, de abból származó egyéni-eredeti jellegű irodalmi művet hoz létre, amelyet a szerzői jog az eredeti szöveg átdolgozásaként részesít védelemben. A szerzői jog irodalmi művek, szövegek esetében ugyanis sosem a tartalmat, a gondolatmenetet védi, hanem annak megfogalmazott, szövegszerű megjelenését. Ha tehát a SEO szakember egyéni, eredeti módon újrafogalmazza a honlap szövegét,,a SEO szakember ezen új szöveg szerzőjének minősül – akkor is, ha annak mondanivalója, gondolatmenete ugyanaz marad -, azonban nem egyedüli szerzőnek, mivel ez a szöveg a régi szöveg átdolgozása lesz, vagyis a szerzői jogok az eredeti szöveg szerzőjét is megilletik.
„Nem ilyen bonyolult a helyzet akkor, ha a honlap szövegeit eleve a SEO szakember készíti el, és nem a megrendelő által adott szöveg átírásával, hanem csupán a megrendelő instrukciói alapján. Ebben az esetben a létrehozott szöveg szerzője a SEO szakember lesz, és a szerzői jog is őt illeti.” – magyarázza a Sár és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje.
Kell-e foglalkozni a SEO-val kötött szerződésben a szerzői joggal?
Mindenképpen célszerű a honlap tartalom módosításával kapcsolatban rendelkezni a szerződésben a szerzői jogokról, amelyekről azonban a felek a legtöbb esetben elfeledkeznek. Mivel a fentiek alapján a SEO szakember adott esetben a honlap szövegek módosításakor akár olyan tartalmat is előállíthat, amelyet véd a szerzői jog, ezért ha a megrendelő nem kíván a SEO szakembertől folyamatosan engedélyt kérni a honlapja valamennyi későbbi módosításához, célszerűbb, ha magában a SEO szerződésben rendelkeznek arról a felek, hogy a megrendelő ezen SEO vállalkozás által készített szövegekre, tartalmakra megfelelő terjedelmű szerzői jogi felhasználási engedélyt szerzett. Enélkül ugyanis még az is előfordulhat, hogy a megrendelő arra sem lesz jogosult, hogy a SEO szakember által elkészített szöveget a saját honlapjára kitegye. A felhasználási engedély szakszerű megírásához pedig javasolt szerzői jogban jártas jogászhoz fordulni – emelte ki dr. Horváth Katalin.
Átveheti-e a SEO szakember a konkurencia Meta Title-t és Meta Description-t?
Gyakori, hogy a versenytársak egymás honlap kereső kulcsszavait (Meta Keywords), kereső találati listájában is megjelenő címsorait (Meta Title), és a találati listában a címsor alatt megjelenő rövid leírását (Meta Description) használják annak érdekében, hogy minél jobb helyezést érjenek el a találati listában. Ez a fajta Meta Keywords, Title és Description másolás azonban jogi aggályokat vethet fel. Szerzői jogi szempontból akkor lehet releváns az átvétel, ha az átvett rövid Meta Description önmagában egyéni, eredeti jellegű és emiatt szerzői jogi oltalom alatt áll. Bár ilyen eset ritkán fordul elő, mégis ajánlatos óvatosnak lenni, ugyanis nem zárható ki egy esetleges szerzői jogsértés. Ha pedig a Keyword, Title vagy Description a versenytárs szóvédjegyét is tartalmazza, akkor védjegyjogi probléma is adódhat, és védjegybitorlási ügybe is keveredhet a honlap üzemeltetője. A konkurencia ezen túlmenően a kulcsszavak, címsor és leírás átvétele esetén sikerrel hivatkozhat versenyjogi jogsértésre is, és egy esetleges Gazdasági Versenyhivatali vagy bírósági eljárás megindítása esetén az engedély nélkül átvevő honlap üzemeltető akár versenyfelügyeleti bírságra vagy kártérítésre is számíthat. Nem árt tehát óvatosnak lenni és az átvétel előtt megfelelően tájékozódni a jogi kockázatokról, akár jogi szakember bevonásával is.