A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 50 millió forint bírságot szabott ki a Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft.-re, mert álláspontja szerint a cég tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a Multi-tabs Multi Kid étrend-kiegészítő készítménye népszerűsítésekor. A Pfizer vitatja a döntést és bírósághoz fordul.
A versenyhivatal közleménye szerint a reklámok azt üzenték a fogyasztóknak, hogy a vitaminkészítmény helyettesíti a változatos étrendet, azaz ha egy gyermek nem táplálkozik egészségesen és kiegyensúlyozottan, de a szülő szeretné biztosítani számára a megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitelt, akkor a Multi-tabs Multi Kid vitaminkészítmény jelentheti a megoldást. A GVH szerint a Pfizer ezzel megalapozatlan egészségre vonatkozó állítást tett hirdetéseiben, és nem tett eleget maradéktalanul az élelmiszerekre vonatkozó speciális ágazati szabályoknak, így megsértette a szakmai gondosság követelményét is.
A hatóság közölte: a vállalkozás ugyan apró betűvel megjelenítette a kötelezően feltüntetendő tájékoztatást is, miszerint “egyetlen étrend-kiegészítő, így a Multi-tabs Multi Kid sem helyettesítheti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot”, a reklámokban megjelenő főüzenet azonban ezzel ellentétes volt.
A hivatal a bírság kiszabásakor a reklámköltség összegét vette alapul. A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás módosította kereskedelmi gyakorlatát, növelte az apróbetűs tájékoztatás méretét, és szórólapja kiegészítő információkat is tartalmazott. Súlyosító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a jogsértő gyakorlat hosszabb ideig tartott, és jelentős számú fogyasztót ért el a célcsoporton belül.
A Pfizer megkeresésre közölte: vitatja és megalapozatlannak tartja a GVH döntését, és bírósághoz fordul jogorvoslatért.
A cég szerint a Multi-tabs Multi Kid étrend-kiegészítő reklámja nem jogszabálysértő, nem kritizálta a társadalmilag és szakmailag elfogadott táplálkozási alapelveket, ezért volt a reklámban folyamatosan látható az a felirat, amely felhívja a figyelmet, hogy a készítmény nem helyettesíti a kiegyensúlyozott étrendet.
A cég úgy véli, a reklámokban alkalmazott humor, “a fogyasztók széles köre számára ismert helyzetek karikírozott bemutatása a kommunikáció egy olyan eszköze, amely nemcsak figyelemfelkeltő, de edukatív hatással is bír”.